Tělesný růst a výkonnost předškolních dětí ve vztahu k místu bydliště
Physical Growth and Efficiency of Preschool Children regarding their living
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62299Identifiers
Study Information System: 125391
CU Caralogue: 990017813960106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Hronzová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Tělesný růst, motorická výkonnost, předškoní dítě, podmínkyKeywords (English)
Physical growth, motor efficiency, preschool child, conditionsBakalářská práce se zabývá srovnáním motorických schopností dětí předškolního věku, jejich fyzického růstu i podmínek pro pohybové činnosti ve dvou mateřských školách se sídlem v různých obcích. Cílem práce bylo zjistit úroveň růstu a motorické výkonnosti předškolních dětí ve vztahu k místu bydliště. Pomocí měření somatických charakteristik dětí (výška, hmotnost, BMI) byla zjišťována úroveň tělesného růstu, motorickými testy (běh 20m, skok do dálky, hod míčkem) úroveň výkonnosti předškolních dětí. Byla provedena analýza podmínek obcí i analýza podmínek a školních vzdělávacích plánů obou zúčastněných mateřských škol ve vztahu k pohybovému rozvoji dětí. Práce ukazuje na možné rozdíly mezi regiony týkající se růstu a výkonnosti dětí v předškolním věku. Klíčová slova Tělesný růst, motorická výkonnost, předškolní dítě, podmínky.
This bachelor thesis deals with comparing motor skills of preschool children, their physical growth and the conditions for movement activities in two kindergartens located in different municipalities. The aim of the study was to determine the level of growth and motor performance of preschool children in relation to their residence. The level of physical growth was assessed by measuring somatic characteristics of children (height, weight, BMI) and the level of performance of pre-school children was assessed by sensory tests (run 20m, long jump, ball throwing). An analysis of the conditions of the two municipalities and an analysis of the conditions and the education plan of each participating kindergartens in relation to the motion development of children were made. This work shows the possible differences between regions regarding the growth and performance of preschool children. Keywords Physical growth, motor efficiency, preschool child, conditions.