"Hudebnice nebo kuriozity?" Československá dívčí kapela Satanic Girls
"Musicians or Curiosities?" Czechoslovak All-Girl Band Satanic Girls
diploma thesis (DEFENDED)
Reason for restricted acccess:
The document or parts thereof are inaccessible in accordance with Article 18a (7) of the Code of Study and Examination in conjunction with Article 10 of the Rector’s Directive No. 6/2010. The full text of the thesis is accessible in the physical database in accordance with Article 18a (5) of the Code of Study and Examination.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62216Identifiers
Study Information System: 137401
CU Caralogue: 990020805830106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Consultant
Zdrálek, Vít
Referee
Seidlová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Music Studies
Department
Institute of Musicology
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Gender, dívčí kapela, dixieland, emigrace, komunistický režim, ChileKeywords (English)
Gender, all-girl band, dixieland, emigration, communist regime, ChilePráce se zabývá tématem československé dívčí kapely Satanic Girls (v jižní Americe vystupující pod názvem Las Satánicas), která působila od srpna 1968 v emigraci. Autorka na základě analýzy rozhovorů (vedených v období únor 2013 - březen 2014), článků z tisku, fotografií, videí a materiálů z archivů pomocí hudebně-antropologických přístupů popisuje, analyzuje a interpretuje historii kapely se zaměřením na procesy vyjednávání. Na vytyčené tematické linii "ženy - hudebnice - emigrantky", se v textu zabývá tím, nakolik emigrace, neustálé a extrémní změny kulturního prostředí a pokyny manažerů ovlivňovaly hudební i vizuální styl kapely. Jedno z ústředních témat představuje neustálá, nedobrovolná (a někdy i nevědomá) oscilace kapely mezi tím, být prezentovány jako hudebnice a nebo jako sexuálně přitažlivé atrakce.
The thesis deals with the Czechoslovakian all-girl band Satanic Girls (in South America performing under the name Las Satánicas), which performed in exile since August 1968. The author, using music and anthropological approaches based on the analysis of interviews (conducted in the period February 2013 - March 2014), press articles, photos, videos and archival materials, describes, analyses and interprets the history of the band. Doing so, the main emphasis is being put on the processes of negotiation. Setting out the thematic line "women - musicians - emigrants", the text observes how the emigration and the constant extreme changes in the cultural environment as well as the managers influenced the musical and visual style of the band. One of the central themes is a permanent, involuntary (and sometimes unconscious) oscillation of the band between being presented as the musicians or as the sexual attractions.