The just noticeable difference for English melodic prominence elicited on Czech listeners
Diference limen pro melodickou prominenci v angličtině zjištěná na českých posluchačích
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61781Identifiers
Study Information System: 148297
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Tichý, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
britská angličtina, intonace, základní frekvence, diference limen, percepceKeywords (English)
British English, intonation, fundamental frequency, just noticeable difference, perceptionCílem bakalářské práce je určit, zda a jakým způsobem změna výšky tónu akustického signálu ovlivní to, co slyšíme. Záměrem je tedy zjistit, zdali vnímáme rozdíl mezi původním, nijak nezměněným, podnětem a zvukovým podnětem s upravenou melodickou konturou. V teoretické části práce jsou vysvětleny pojmy jako: základní frekvence a její kontura, diference limen, intonace a struktura intonačních frází a rozdíly mezi českou a anglickou intonační strukturou. Praktická část pracuje s nahrávkami standardní britské angličtiny. Kontura základní frekvence (F0) je změněna na různých místech intonační fráze (melodém, přízvučné a nepřízvučné slabiky tvořící hlavu intonační fráze) a výška tónu je buď snížena, nebo zvýšena o 1,5 půltónu s ohledem na původní verzi nahrávky. Cílem je (1) určit, jakou roli hraje melodická prominence slabiky na vnímání změny výšky tónu a (2) stanovit, jaké další faktory (jako například již zmíněný směr změny) mohou percepci ovlivnit. Odpovědi na tyto otázky jsou formulovány na základě percepčních testů, jichž se zúčastnilo 20 českých posluchačů, kteří byli zároveň studenty angličtiny. Výsledky jsou v práci analyzovány a statisticky vyhodnoceny.
The aim of the thesis is to ascertain whether and how the modification of pitch in the acoustic signal influences what we hear, i.e. whether we perceive a difference between the original, unmodified stimulus and the one with a modified melodic contour. The theoretical part of the thesis explains terms such as: the fundamental frequency and its contour, the just noticeable difference, intonation and the structure of intonational phrases, and the difference between English and Czech intonational structure. The practical part uses recordings of Standard British English. The contour of the fundamental frequency (F0) is changed at different places of the intonation phrase (the nuclear syllable, stressed and unstressed syllables of the head) and the pitch is either lowered or raised by 1.5 semitones with respect to the original production. The main goal is (1) to determine the influence of the melodic prominence of a syllable on the pitch manipulation detection (judged by 20 listeners of Czech origin, all students of English) and (2) to find out which other factors (such as the already mentioned direction of the change) might be significant. The results are analysed and their statistical significance is evaluated.