Formování postojů žáků v hodinách zeměpisu na příkladu problematiky kůrovcových kalamit
Shaping of Students' Attitudes in Geographical Education - The Issue of Ips Typographus Outbreaks
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60464Identifikátory
SIS: 100710
Kolekce
- Kvalifikační práce [20107]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanus, Martin
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství geografie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
5. 4. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
lýkožrout smrkový (Ips typographus), NP Šumava, kůrovcová kalamita, geografické vzdělávání, kritické myšlení, aktivní čtení, změna postojeKlíčová slova (anglicky)
Spruce Bark Beetle (Ips typographus), National park Šumava, Spruce Bark Beetle outbreak, geographical education, critical thinking, active reading, shaping of attitudesFormování postojů žáků v hodinách zeměpisu na příkladu problematiky kůrovcových kalamit Abstrakt Diplomová práce se věnuje formování postojů žáků za využití čtení v hodinách zeměpisu na příkladu problematiky kůrovcových kalamit v NP Šumava. Ve vztahu k NP Šumava se objevují dva hlavní ideové proudy - jeden z nich prosazuje myšlenku zásahu člověka při potlačení kalamit lýkožrouta smrkového, druhý názorový proud zastává opačný postoj, tedy nezasahovat a ponechat obnovu zničených porostů na samoregenerační schopnosti lesa. Hlavní kostru diplomové práce tvoří výzkum, který si klade za úkol zjistit, jaký postoj k výše uvedenému tématu žáci mají a jakým způsobem se mění v závislosti na kritickém čtení názorově vyhraněných textů. Pro výzkum byly stanoveny dvě hlavní výzkumné otázky. Výsledky šetření jsou v textu graficky znázorněny a okomentovány. Výzkum mimo jiné ukazuje, do jaké míry je možné ovlivňovat názor žáků při aplikaci vhodných textů do výuky. Klíčová slova: lýkožrout smrkový (Ips typographus), NP Šumava, kůrovcová kalamita, geografické vzdělávání, kritické myšlení, aktivní čtení, změna postoje
Shaping of students' attitudes in geographical education - the issue of Ips typographus outbreaks Abstract The diploma thesis deals with shaping the students' attitudes by utilising various texts during the geography classes. This experiment is shown on particular problem of Spruce Bark Beetle in the National Park of Šumava. There are two main streams towards this issue of Spruce Bark Beetle-one of them promotes the idea of incorporating the human intervention, while reducing the disaster, the other follows the opposite attitude towards the outbreak of the Spruce Bark Beetle, and that is not to intervene at all and to leave the destructed vegetation to regenerate. The backbone of the thesis is represented by a survey that aims at finding attitudes towards the problem mentioned above. Moreover, the survey also questions the way the attitudes change depending on critical reading of distinctive texts. Two main questions are posed in this research. The results are graphically depicted and commented upon in the thesis. The research shows the extent to which it is possible to influence the students' opinion utilising quality study texts. Key words: Spruce Bark Beetle (Ips typographus), National park Šumava, Spruce Bark Beetle outbreak, geographical education, critical thinking, active reading, shaping of attitudes