Zobrazit minimální záznam

Shaping of Students' Attitudes in Geographical Education - The Issue of Ips Typographus Outbreaks
dc.contributor.advisorMatějček, Tomáš
dc.creatorFaflák, Jiří
dc.date.accessioned2017-05-18T13:49:14Z
dc.date.available2017-05-18T13:49:14Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/60464
dc.description.abstractShaping of students' attitudes in geographical education - the issue of Ips typographus outbreaks Abstract The diploma thesis deals with shaping the students' attitudes by utilising various texts during the geography classes. This experiment is shown on particular problem of Spruce Bark Beetle in the National Park of Šumava. There are two main streams towards this issue of Spruce Bark Beetle-one of them promotes the idea of incorporating the human intervention, while reducing the disaster, the other follows the opposite attitude towards the outbreak of the Spruce Bark Beetle, and that is not to intervene at all and to leave the destructed vegetation to regenerate. The backbone of the thesis is represented by a survey that aims at finding attitudes towards the problem mentioned above. Moreover, the survey also questions the way the attitudes change depending on critical reading of distinctive texts. Two main questions are posed in this research. The results are graphically depicted and commented upon in the thesis. The research shows the extent to which it is possible to influence the students' opinion utilising quality study texts. Key words: Spruce Bark Beetle (Ips typographus), National park Šumava, Spruce Bark Beetle outbreak, geographical education, critical thinking, active reading, shaping of attitudesen_US
dc.description.abstractFormování postojů žáků v hodinách zeměpisu na příkladu problematiky kůrovcových kalamit Abstrakt Diplomová práce se věnuje formování postojů žáků za využití čtení v hodinách zeměpisu na příkladu problematiky kůrovcových kalamit v NP Šumava. Ve vztahu k NP Šumava se objevují dva hlavní ideové proudy - jeden z nich prosazuje myšlenku zásahu člověka při potlačení kalamit lýkožrouta smrkového, druhý názorový proud zastává opačný postoj, tedy nezasahovat a ponechat obnovu zničených porostů na samoregenerační schopnosti lesa. Hlavní kostru diplomové práce tvoří výzkum, který si klade za úkol zjistit, jaký postoj k výše uvedenému tématu žáci mají a jakým způsobem se mění v závislosti na kritickém čtení názorově vyhraněných textů. Pro výzkum byly stanoveny dvě hlavní výzkumné otázky. Výsledky šetření jsou v textu graficky znázorněny a okomentovány. Výzkum mimo jiné ukazuje, do jaké míry je možné ovlivňovat názor žáků při aplikaci vhodných textů do výuky. Klíčová slova: lýkožrout smrkový (Ips typographus), NP Šumava, kůrovcová kalamita, geografické vzdělávání, kritické myšlení, aktivní čtení, změna postojecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectlýkožrout smrkový (Ips typographus)cs_CZ
dc.subjectNP Šumavacs_CZ
dc.subjectkůrovcová kalamitacs_CZ
dc.subjectgeografické vzdělávánícs_CZ
dc.subjectkritické myšlenícs_CZ
dc.subjectaktivní čtenícs_CZ
dc.subjectzměna postojecs_CZ
dc.subjectSpruce Bark Beetle (Ips typographus)en_US
dc.subjectNational park Šumavaen_US
dc.subjectSpruce Bark Beetle outbreaken_US
dc.subjectgeographical educationen_US
dc.subjectcritical thinkingen_US
dc.subjectactive readingen_US
dc.subjectshaping of attitudesen_US
dc.titleFormování postojů žáků v hodinách zeměpisu na příkladu problematiky kůrovcových kalamitcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-04-05
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Develop.en_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId100710
dc.title.translatedShaping of Students' Attitudes in Geographical Education - The Issue of Ips Typographus Outbreaksen_US
dc.contributor.refereeHanus, Martin
dc.identifier.aleph001587917
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství geografie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Geography for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programGeographyen_US
thesis.degree.programGeografiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop.en_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství geografie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Geography for Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csGeografiecs_CZ
uk.degree-program.enGeographyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csFormování postojů žáků v hodinách zeměpisu na příkladu problematiky kůrovcových kalamit Abstrakt Diplomová práce se věnuje formování postojů žáků za využití čtení v hodinách zeměpisu na příkladu problematiky kůrovcových kalamit v NP Šumava. Ve vztahu k NP Šumava se objevují dva hlavní ideové proudy - jeden z nich prosazuje myšlenku zásahu člověka při potlačení kalamit lýkožrouta smrkového, druhý názorový proud zastává opačný postoj, tedy nezasahovat a ponechat obnovu zničených porostů na samoregenerační schopnosti lesa. Hlavní kostru diplomové práce tvoří výzkum, který si klade za úkol zjistit, jaký postoj k výše uvedenému tématu žáci mají a jakým způsobem se mění v závislosti na kritickém čtení názorově vyhraněných textů. Pro výzkum byly stanoveny dvě hlavní výzkumné otázky. Výsledky šetření jsou v textu graficky znázorněny a okomentovány. Výzkum mimo jiné ukazuje, do jaké míry je možné ovlivňovat názor žáků při aplikaci vhodných textů do výuky. Klíčová slova: lýkožrout smrkový (Ips typographus), NP Šumava, kůrovcová kalamita, geografické vzdělávání, kritické myšlení, aktivní čtení, změna postojecs_CZ
uk.abstract.enShaping of students' attitudes in geographical education - the issue of Ips typographus outbreaks Abstract The diploma thesis deals with shaping the students' attitudes by utilising various texts during the geography classes. This experiment is shown on particular problem of Spruce Bark Beetle in the National Park of Šumava. There are two main streams towards this issue of Spruce Bark Beetle-one of them promotes the idea of incorporating the human intervention, while reducing the disaster, the other follows the opposite attitude towards the outbreak of the Spruce Bark Beetle, and that is not to intervene at all and to leave the destructed vegetation to regenerate. The backbone of the thesis is represented by a survey that aims at finding attitudes towards the problem mentioned above. Moreover, the survey also questions the way the attitudes change depending on critical reading of distinctive texts. Two main questions are posed in this research. The results are graphically depicted and commented upon in the thesis. The research shows the extent to which it is possible to influence the students' opinion utilising quality study texts. Key words: Spruce Bark Beetle (Ips typographus), National park Šumava, Spruce Bark Beetle outbreak, geographical education, critical thinking, active reading, shaping of attitudesen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.identifier.lisID990015879170106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV