Zápas o věčné a nekonečné (S.Kierkegaard a J.Patočka)
The Struggle for the Eternal and the Infinite (S.Kierkegaard and J.Patočka)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60329Identifiers
Study Information System: 114512
CU Caralogue: 990015579740106986
Collections
- Kvalifikační práce [24159]
Author
Advisor
Referee
Ritter, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
5. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Sören Kierkegaard, Jan Patočka, existence, transcendence, věčnost, konečnost, nekonečnost, pozitivita, negativita, dialektikaKeywords (English)
Sören Kierkegaard, Jan Patočka, existence, transcendence, eternity, finality, infinity, positivity, negativity, dialecticTématem diplomové práce je zápas o věčné a nekonečné v díle S. Kierkegaarda a J. Patočky. Vycházím z Kierkegaardova a Patočkova pojetí lidské existence, na jehož základě popisuji pozitivní a negativní momenty vztahu existence a transcendence. Hlavním vodítkem popisu je pohyb nekonečné rezignace a pohyb víry v Bázni a chvění, který srovnávám s odpředmětňující a všezakládající silou Ideje v Negativním platonismu. Ukazuje se, že ve vztahu existence k transcendenci je možné rozlišit dvojí význam transcendentní skutečnosti. Tato dvojí transcendence pak, spolu s pozitivními a negativními momenty vztahu existence a transcendence, vytváří dialektiku pozitivního a negativního, v níž se odehrává zápas o věčné a nekonečné, stejně jako zápas o autentickou lidskou existenci.
The thesis deals with the struggle for the Eternal and the Infinite in the works of Kierkegaard and Patočka. It starts with their respective concepts of existence. Based on them, positive and negative aspects of the relation of existence and transcendence are described. The main guiding principle of the description is the movement of the infinite resignation and the movement of the faith in Fear and Trembling, which is compared with the de-objectifying and all-founding force of the Idea in Negative platonism. It turns out that in the relation between existence and transcendence, one can discern the two basic meanings of the transcendent reality. These meanings, together with the positive and negative aspects of the relation of existence to transcendence, form the dialectic of positive and negative, in which the struggle for the Eternal nad the Infinite is set, as well as the struggle for an authentic human existence.