Zobrazit minimální záznam

Structural and temporal attributes of consonantal intervals in pre-school children
dc.contributor.advisorVolín, Jan
dc.creatorKropíková, Alena
dc.date.accessioned2017-05-18T13:21:41Z
dc.date.available2017-05-18T13:21:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/60314
dc.description.abstractThe aim of this diploma thesis is to describe the realizations of consonant clusters in an age- homogenous group of Czech-speaking children. The theoretical part of this thesis deals with the syllable and consonant clusters as language universals, as well as with the syllable structure and consonant clusters in Czech. Furthermore, some theories of speech acquisition which take combinations of segments and forming of syllable structure in children's speech into account are also presented. A number of studies in consonant cluster acquisition is also summarized. The practical part of this work consists of an experiment in which consonant clusters in 16 typically developing Czech children aged 3;8-4;9 ( x = 4,4) were analysed. Eleven various two-element consonant clusters were selected according to their frequency of occurrence in the corpus of written Czech. Clusters were placed in 30 real words and 30 pseudowords - the pseudowords had the same structure as real words. Imitation was used as a elicitation method. Pictures were used only as complementary elements. The entire sample consisted of 461 consonant clusters realized in real words and 464 clusters realized in pseudowords. We described the structure of the target consonant clusters (i.e. manner and quality/accuracy of realizations) and their...en_US
dc.description.abstractCílem této diplomové práce je popsat realizaci konsonantických shluků u věkově homogenní skupiny českých dětí. V teoretické části práce se zabýváme slabikou a souhláskovými shluky jako jazykovými univerzáliemi a charakterizujeme slabičnou strukturu a konsonantické shluky v češtině. Popsány jsou také některé teoretické přístupy k osvojování řeči, zohledňující zejména kombinatoriku segmentů a formování slabičné struktury v řeči dětí. Představena je řada výzkumů z oblasti osvojování konsonantických shluků. V praktické části je popsán experiment, v němž byla zkoumána realizace konsonantických shluků u 16 normálně se rozvíjejících českých dětí ve věkovém rozmezí 3;8-4;9 ( x = 4,4). Na základě frekvence výskytu v korpusu psané češtiny bylo vybráno 11 různých dvoučlenných souhláskových kombinací, které byly umístěny do 30 reálných slov a do 30 strukturně identických pseudoslov. Jako metoda k vyvolání řečové produkce byla užita imitace samostatných slov/pseudoslov, doplněná obrázky. Analyzováno bylo celkem 461 shluků v reálných slovech a 464 shluků v pseudoslovech. Shluky byly popsány z hlediska struktury (tj. způsobu a správnosti realizace) a temporálních vlastností. Srovnáváno bylo zastoupení kanonických a nekanonických realizací shluků v reálných slovech a pseudoslovech, shluků v různých pozicích v...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectosvojování řečics_CZ
dc.subjectslabikacs_CZ
dc.subjectkonsonantické shlukycs_CZ
dc.subjecttrvánícs_CZ
dc.subjectspeech acquisitionen_US
dc.subjectsyllableen_US
dc.subjectconsonant clustersen_US
dc.subjecttemporal characteristicsen_US
dc.titleStrukturní a temporální vlastnosti konsonantických intervalů u předškolních dětícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-02-06
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId78183
dc.title.translatedStructural and temporal attributes of consonantal intervals in pre-school childrenen_US
dc.contributor.refereeStudenovský, David
dc.identifier.aleph001557557
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Fonetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - Phoneticsen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Fonetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - Phoneticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této diplomové práce je popsat realizaci konsonantických shluků u věkově homogenní skupiny českých dětí. V teoretické části práce se zabýváme slabikou a souhláskovými shluky jako jazykovými univerzáliemi a charakterizujeme slabičnou strukturu a konsonantické shluky v češtině. Popsány jsou také některé teoretické přístupy k osvojování řeči, zohledňující zejména kombinatoriku segmentů a formování slabičné struktury v řeči dětí. Představena je řada výzkumů z oblasti osvojování konsonantických shluků. V praktické části je popsán experiment, v němž byla zkoumána realizace konsonantických shluků u 16 normálně se rozvíjejících českých dětí ve věkovém rozmezí 3;8-4;9 ( x = 4,4). Na základě frekvence výskytu v korpusu psané češtiny bylo vybráno 11 různých dvoučlenných souhláskových kombinací, které byly umístěny do 30 reálných slov a do 30 strukturně identických pseudoslov. Jako metoda k vyvolání řečové produkce byla užita imitace samostatných slov/pseudoslov, doplněná obrázky. Analyzováno bylo celkem 461 shluků v reálných slovech a 464 shluků v pseudoslovech. Shluky byly popsány z hlediska struktury (tj. způsobu a správnosti realizace) a temporálních vlastností. Srovnáváno bylo zastoupení kanonických a nekanonických realizací shluků v reálných slovech a pseudoslovech, shluků v různých pozicích v...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this diploma thesis is to describe the realizations of consonant clusters in an age- homogenous group of Czech-speaking children. The theoretical part of this thesis deals with the syllable and consonant clusters as language universals, as well as with the syllable structure and consonant clusters in Czech. Furthermore, some theories of speech acquisition which take combinations of segments and forming of syllable structure in children's speech into account are also presented. A number of studies in consonant cluster acquisition is also summarized. The practical part of this work consists of an experiment in which consonant clusters in 16 typically developing Czech children aged 3;8-4;9 ( x = 4,4) were analysed. Eleven various two-element consonant clusters were selected according to their frequency of occurrence in the corpus of written Czech. Clusters were placed in 30 real words and 30 pseudowords - the pseudowords had the same structure as real words. Imitation was used as a elicitation method. Pictures were used only as complementary elements. The entire sample consisted of 461 consonant clusters realized in real words and 464 clusters realized in pseudowords. We described the structure of the target consonant clusters (i.e. manner and quality/accuracy of realizations) and their...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ
dc.identifier.lisID990015575570106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV