Psychologické aspekty bezpečného klimatu školní třídy
Psychological aspects of a safe classroom climate
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60097Identifiers
Study Information System: 123680
CU Caralogue: 990016828910106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Šírová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
13. 2. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Klima školní třídy, dotazníky měřící klima školní třídy, vývojové aspekty, self-efficacy, locus of control, vývoj skupiny, resilience tříd, návrh korelační studieKeywords (English)
Classroom climate, classroom climate questionnaires, developmental aspects, self-efficacy, locus of control, group developmental, resilient classroom, research projectPředkládaná bakalářská práce se zabývá tématem bezpečného klimatu školní třídy. Práce nabízí v první části obecný nástin této komplexní problematiky a v druhé části se zaměřuje na tuto problematiku z pohledu vybraných psychologických aspektů bezpečného klimatu školní třídy. Psychologické aspekty jsou pro přehlednost děleny na vývojové, osobnostní a sociálně-psychologické. Součástí bakalářské práce je také návrh výzkumného projektu (korelační studie), který si klade za cíl zjistit vztah mezi klimatem školní třídy a vybranou psychologickou charakteristikou - self-efficacy. Klíčová slova Klima školní třídy, dotazníky měřící klima školní třídy, vývojové aspekty, self- efficacy, locus of control, vývoj skupiny, resilience tříd, návrh korelační studie.
The theme of this bachelor thesis is a safe classroom climate. The first part provides a brief view on the complex issue of classroom climate and the second part focuses on this issue from the perspective of psychological aspects of a safe classroom climate. Psychological aspects are divided into developmental, personality and social-psychological. Part of the thesis is also a research project (a correlation study), which aims to determine the relationship between classroom climate and selected psychological characteristic - self-efficacy. Keywords Classroom climate, classroom climate questionnaires, developmental aspects, self- efficacy, locus of control, group developmental, resilient classroom, research project.