Zcizovací efekty v inscenacích Divadla Komedie
Distancing effects in productions of Komedie Theatre
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60020Identifiers
Study Information System: 95444
CU Caralogue: 990016264480106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Pšenička, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Pražské komorní divadlo Divadlo Komedie Zcizovací efekty Kanibalové Kvartet SportštykKeywords (English)
Prague Chamber Theatre Komedie Theatre Distancing effects Kanibalové Kvartet SportštykTématem této práce je analýza zcizovacích efektů v inscenacích divadla Komedie. Protože zvolená analytická metoda je relativně podrobná, musela jsem z důvodu limitovaného rozsahu této práce ze všech inscenací divadla Komedie vybrat ty, které považuji z hlediska použitých zcizovacích principů a efektů za reprezentativní. Jsou to inscenace Kanibalové, Kvartet a Sportštyk. Metoda mé práce spočívá v analýze jednotlivých divadelních her a následném rozboru inscenace. Každé hře je věnována samostatná kapitola. V té se soustředím především na možnosti využití zcizovacích efektů, které jsou v textu naznačeny autorem. V kapitole věnované inscenaci rozeberu to, jakým způsobem režisér pracuje se zcizovacími prostředky, které autor v textu použil, jak je rozvíjí a obohacuje. Cílem je popsat zcizovací efekty využívané v inscenacích divadla Komedie a definovat jejich roli v kontextu celkové poetiky divadla.
The aim of the thesis is to analyze distancing effects in productions of the Komedie Theatre. As a subject of analysis I only chose such plays of the Komedie Theatre that I consider highly representative in their usage of distancing effects and principles, reason of which is the chosen analytical method is relatively detailed and the extent of the thesis is limited. The plays chosen are Kanibalové, Kvartet and Sportštyk. I separately analyzed each drama, then I analyzed its production. Each play is addressed in a separate chapter. In these chapters I focused especially on the possibilities of using distancing effects that are hinted at in the text by the author. In the chapters dedicated to production I analyzed the way how the directors worked with distancing effects utilized by the authors and how they developed and enriched them. The objective of my analysis was to identify the distancing effects used in plays of the Comedy Theatre and also to define their role in context of the overall poetry of the Komedie Theatre.