Německé mediální koncerny na polském tiskovém trhu
German Media Houses on Polish Press Market
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59835Identifiers
Study Information System: 101352
CU Caralogue: 990015665460106986
Collections
- Kvalifikační práce [18445]
Author
Advisor
Referee
Vykoukal, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
German and Austrian Studies
Department
Department of German and Austrian Studies
Date of defense
8. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
média, polský mediální trh, privatizace, zahraniční investice, německý vydavatelKeywords (English)
media, Polish media market, privatization, foreign investment, German publisherLucie Rydlová: Německé mediální koncerny na polském tiskovém trhu Abstrakt Práce mapuje činnost německých mediálních koncernů Axel Springer AG a Verlagsgruppe Passau na polském tiskovém trhu. Tato německá vydavatelství využila transformace a uvolnění po roce 1990 a masivně investovala v zemích střední a východní Evropy. V Polsku oba mediální domy vydávaly kromě jiného tituly denního tisku. Axelu Springerovi patří bulvární deník Fakt a v letech 2006-09 vydával seriózní Dziennik, Verlagsgruppe Passau vydávala řadu regionálních deníků (nyní sloučené pod jeden plášť vycházejí už jen několikrát týdně). Vzhledem k historicky zatíženým vzájemným vztahům Polska a Německa byla pozice německého vydavatele na poli názorotvorných médií od počátku nejednoduchá. Tato práce komparuje způsob dobývání polského trhu tištěných médií ze strany zmíněných dvou vydavatelství s ohledem na jejich vstup na trh a rozšiřování obchodní činnosti, na vliv vydavatele na redakční linie, na spory s antimonopolním úřadem, na vztah ke konkurentům a polské politické reprezentaci. Také porovnává mimovydavatelskou činnost a standardy, které firmy dodržují na úrovni mateřské a dceřiné společnosti. Rovněž nabízí vhled do společenské debaty v Polsku i v Německu o možném vlivu "německého kapitálu" na polskou společnost, do níž se s různými cíli...
Lucie Rydlová: German media houses on Polish press market Abstract This thesis examines the activity of the German media groups Axel Springer AG and Verlagsgruppe Passau on the Polish press market. These German publishers have taken advantage of the transformation and liberalization after 1990 and have massively invested in the countries of Central and Eastern Europe. In Poland, dailies were published by both of the aforementioned groups. Axel Springer AG produces the tabloid daily Fakt and between 2006 and 2009 the group produced the semi-tabloid Dziennik. Verlagsgruppe Passau has owned a variety of regional dailies (now merged under one umbrella and published only a few times a week). With regard to the historical burden on the relationship between Poland and Germany, the position of a German publisher in the field of opinion-forming media is rather difficult. This thesis compares the operation of the two aforementioned publishers on the Polish press market, with the focus on how they entered the market and expanded their business, on the influence of the publisher on the editorial slant, on the controversies with the Anti-Monopoly Office, and on their attitude towards their competitors and the Polish political representation. Activities beyond publishing and standards imposed in the parent and subsidiary...