Diskursy zbožnosti a genderů v českých raně novověkých preskriptivních spisech týkajících se manželství, vdovství a panenství
Discourses of piety and gender in Czech early modern treatises on marriage, widowhood and virginity
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59746Identifikátory
SIS: 111829
Kolekce
- Kvalifikační práce [6813]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ratajová, Jana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Katedra obecné antropologie
Datum obhajoby
12. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
V diplomové práci se zabývám tím, jak je definována, tematizována a legitimizována zbožnost v raně novověkých preskriptivních textech, které se týkají manželství, panenství a vdovství. Ve spisech z 16. a 17. století není imaginace genderů omezena na binární genderový model femininita-maskulinita, ale objevuje se větší množství kvalitativně nerovných genderů. V práci analyzuji, jak se lišila tematizace a legitimizace zbožnosti mezi těmito jednotlivými gendery. S každým z genderů se pojí určitý normativně daný soubor ctností, které charakterizují "dobrého" příslušníka daného genderu. Další výzkumnou otázkou je, jak se lišilo pojímání zbožnosti na časové ose, tedy mezi spisy z 16. a 17. století na jedné straně a texty z 2. poloviny 18. století na straně druhé. V tomto pozdějším období byla totiž pluralita genderů nahrazena dichotomní představou pouze dvou genderů.
In my thesis I deal with definition, thematization and legitimation of piety in prescriptive texts from early modern that treatise on marriage, virginity and widowhood. In the writings of the 16th and 17th century imagination of genders isn't limited to the binary gender model male- female, but it appears more qualitatively uneven genders. I analyze how thematization and legitimize the piety differed between these genders. Each gender is associated with a normative given set of virtues that characterize the "good" gender. Another research question is how the conception of piety differed on the time axis, ie between the writings of the 16th and 17th century, on the one hand and the texts of the second part of 18th century, on the other hand. In this later period plurality of genders was replaced by notion of two genders.