Nové pojetí experimentální a laboratorní práce studentů
New aspect of student's experimental and laboratory work
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59312Identifiers
Study Information System: 74235
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Brom, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics and Mathematics at Lower Secondary Schools
Department
Laboratory of General Physics Education
Date of defense
22. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
e-vzdělávání, fyzika, IKTKeywords (English)
e-learning, ICT, PhysicsTato diplomová práce navazuje na výsledky národních a mezinárodních výzkumů matematické a přírodovědné gramotnosti žáků, na základě kterých je navržen soubor nově pojatých experimentálních a laboratorních úloh. Zvolená koncepce spočívá v heuristickém zkoumání fyzikálních dějů a zákonitostí ve virtuálním prostředí. V teoretické části je diskutována problematika využívání elektronických médií ve výuce, shrnuty různé pohledy na motivaci žáků a faktory, které ji ovlivňují. Je zde popsán učební proces a podíly smyslového poznání na tomto procesu. V praktické části jsou zjišťovány názory žáků na využívání IKT ve výuce fyziky, popsána vybraná virtuální prostředí a metodika vytvořených pracovních listů. Dále je uveden rozbor případové studie, týkající se pilotního ověření úloh a je provedeno závěrečné zhodnocení realizace studie.
This diploma thesis builds on results of national and international surveys of mathematical and natural science literacy of pupils. A collection of newly conceived experimental and laboratory tasks has been proposed. The chosen approach consists on heuristic exploration of physical patterns and rules in a virtual environment. In the theoretical part, the problems of using electronic media in education are discussed and several views on the motivation of pupils which affects it are summarized. The learning process and also participation of sensory perception on this are described. In the practical part, the pupils' opinions on the using of ICT in physics learning are surveyed and the selected virtual environment and methodology for the creating of worksheets are described. Further on, the analysis of a case study of the pilot verification of problems has been carried out. The final evaluation of the study has also been performed.