Předsudky a multikulturní výchova (boj s předsudky vůči Romům v rámci multikulturního projektu Czech Kid)
Prejudice and multicultural education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5920Identifiers
Study Information System: 54170
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Dohnalová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Civil Sector
Department
Department of Civil Society Studies
Date of defense
22. 6. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce se zabývá předsudečnými postoji ve společnosti a způsoby, jakými je možné chybným předsudkům předcházet. Mapuje základní východiska a teorii vzniku předsudků, a to jak z psychologické perspektivy (tj. zkoumá procesy jakými jsou předsudky v našem myšlení vytvářeny), tak z pohledu sociálního, společenského, zkoumá tedy konkrétní vazby, jež mezi skupinami existují a jakou formou vytváření a upevňování předsudků napomáhají. Práce se dále věnuje konkrétně romské menšině. Zjišťuje postoje a názory majority na společné soužití i na etnikum jako takové, paralelně pak zkoumá pohled a zkušenosti samotných Romů a definuje hlavní oblasti/témata, ve kterých se předsudky vůči Romům projevují. Následně pak představuje multikulturní výchovu jako způsob práce s těmito předsudky a konkrétní projekt "Czech Kid", na kterém ukazuje možnosti, jakými lze s těmito tématy pracovat a vést ke změně jednotlivých předsudků. Praktická část práce je doplněna ukázkami textů tohoto projektu, jejichž vznik a finální podoba je blížeji vysvětlena a komentována s ohledem na poznatky, jež byly získány právě z šetření mezi samotnými Romy. V závěru práce jsou pak předestřeny některé další možnosti a perspektivy vztahující se jednak k samotné aplikaci projektu, tak obecně k možnostech využití poznatků této práce.
Concerned with prejudices and stereotypes in a society and their prevention, this master's thesis outlines the key basis and theories of stereotyping both in a psychological and a social perspective. A special emphasis is placed on Roma minority being analysed from the perspective of the majority society as well as the minority itself. The thesis focuses on introducing multicultural education, in particular the project "Czech Kid", as a means of increasing prejudice and stereotypes awareness and of modifying our behaviour. The project analysis together with the text extraxts are provided in the practical part of the thesis.