Das Bild der Frau im 19. und im 20. Jahrhundert am Beispiel ausgewählter Prosawerken
Image of women in the 19th and 20th centuries of the example of selected prose
Obraz ženy v 19. a 20. století na příkladu vybraných prozaických děl
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58858Identifiers
Study Information System: 109678
CU Caralogue: 990015577490106986
Collections
- Kvalifikační práce [24979]
Author
Advisor
Referee
Tvrdík, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
German Studies
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
4. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Very good
Keywords (Czech)
ženy, 19. století, 20. století, dějiny, morálkaKeywords (English)
women, 19th century, 20th century, history, moralTato diplomová práce se zabývá problematikou společenského postavení žen a jejich rolí v průběhu od konce 19. století do sedmdesátých let 20. století. V první části je nastíněn vývoj obrazu žen včetně ženského hnutí v historicko-společenském kontextu. Následuje analýza ženských postav a rolí na základě vybraných prozaických děl, jimiž jsou Effi Briest od Theodora Fontane, Zavraždění kapitána Haniky od Hermanna Ungara a nakonec Skupinový portrét s dámou od Heinricha Bölla. Klíčová slova ženy, 19. století, 20. století, ženská emancipace, ženské hnutí, ženská práva, sociální role, sociální dějiny, nerovnost pohlaví
This thesis deals with the social status of women and their role during the late 19th century to the seventies of the 20th century. In the first part, there is sketched out the development of women's image inclusive the Women's Movement in historical and social context. This description is followed by an analysis of female characters and roles on the basis of selected prose works Effi Briest of Theodor Fontane, The Murder of Captain Hanik of Hermann Ungar and Group Portrait with Lady of Heinrich Böll. Keywords women, 19th century, 20th century, women's emancipation, Women's Movement, women's rights, social roles, social history, gender inequality
