Fotografie jako svébytný obrazový prostředek a jeho aplikace do výuky výtvarné výchovy v mateřské škole
Photography as a special visual resource and itś aplication to art education in kindergarten
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58848Identifiers
Study Information System: 116751
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Consultant
Arbanová, Linda
Referee
Hazuková, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
digitální fotografie, obraz, mateřská škola, výtvarná výchova, výtvarné projekty, výtvarné vnímáníKeywords (English)
digital photography, image, kindergarten, art education, art projects, creative perceptionPŮTOVÁ, M. Fotografie jako svébytný obrazový prostředek a její aplikace do výuky výtvarné výchovy v mateřské škole. /Diplomová práce/ Praha 2012 - Universita Karlova, Fakulta výtvarné výchovy, 93 stran. (Přílohy: 41) Diplomová práce se zabývá vizuální kulturou a digitální fotografií ve výtvarné výchově předškolních dětí. Hlavním záměrem práce je zjistit kompetenci dětí pracovat se specifickým typem obrazu - obrazem fotografickým. Vzdělávací projekt vychází z teoretických poznatků o digitálních médiích uvedených v první části diplomové práce a z praktických zkušeností nasbíraných během několika let praxe s předškolními dětmi. Projekt nabízí dětem využití digitální fotografie, jako další možnosti výtvarného vyjadřování. Z pozorování a rozhovorů s dětmi vyplynulo, že práce s digitální fotografií je pro děti stejně přínosná, jako jakákoliv jiná výtvarná technika.
The thesis deals with visual culture and digital photography in art education of pre-school children. The main objective is to uncover children's ability to work with a specific type of picture - photographic picture. The educational project is based on theoretical knowledge of digital media provided in the first part of the thesis and on practical experience gained during several years of practice with pre-school children. The project offers children to use digital photographs as another form of art expression. Talking with children and monitoring their reactions have shown that working with digital photographs is equally beneficial to them as any other art technique.