The Role of Beauty in the Labor Market
The Role of Beauty in the Labor Market
dissertation thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/58155/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58155Identifiers
Study Information System: 135133
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Biddle, Jeff
Gergaud, Olivier
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Econometrics
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 11. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Pass
Tato studie odhaluje novou oblast v ekonomii trhu práce poskytnutím přímých důkazů o potenciální diskriminaci mezi atraktivními a neatraktivními žadateli o práci. Studie využívá terénní experiment, takzvaný "CV přístup k testování" (Jowell and Prescott-Clarke, 1970) pro to, aby byla určena diskriminace při rekrutování na základě fyzické atraktivity. Dva jedinci, kteří jsou stejní ve všech vyžadovaných a požadovaných pracovních atributech kromě fyzické atraktivity, se přihlásí o stejné místo. Odpovědi jsou pečlivě dokumentovány a diskriminace je měřena tím, který žadatel o práci je pozván na pracovní pohovor ve srovnání s druhým. Přijímací fotografie jsou využity k posouzení úrovně diskriminace v souvislosti s fyzickou atraktivností žadatele. Experiment je proveden v souboru 990 německých firem. Výsledky ukazují, že atraktivní kandidáti mají v průměru o 14 % větší pravděpodobnost, že budou pozváni na interview. To, že má krása pozitivní dopad na výsledky na pracovním trhu, ukázali Hamermesh a Biddle (1994), kteří tomu dali přezdívku "příplatek za krásu". Pozdější výzkum v psychologii pak ukázal, že krása slouží jako signál pro inteligenci (Kanazawa and Kovar, 2004). Výsledky této studie, využívající data z National University of La Plata, Argentina, ukazují, že fyzicky atraktivní zaměstnanci...
The present study breaks new ground in labor economic research by providing direct evidence of potential discrimination among attractive and unattractive job candidates. It utilizes a field experiment, the so-called 'CV testing approach' (Jowell and Prescott- Clarke, 1970) to determine discrimination in recruitment based on physical attractiveness. Two individuals who are equivalent on all required and desired job characteristics except their physical attractiveness, apply for the same vacancy. Responses are carefully documented and discrimination is measured by which one job applicant is invited for an interview relative to the other. Application photos are used to examine the level of discrimination regarding an applicant's physical attractiveness. The experiment is conducted among a set of 990 German firms. Results show that attractive candidates are on average 14% more likely to get an invitation for an interview. Beauty was shown to have a positive impact on one's labor market outcome by Hamermesh and Biddle (1994), who dubbed it the 'beauty premium'. Later research in psychology then showed beauty to serve as a signal for intelligence (Kanazawa and Kovar, 2004). Results of the present study, using data from the National University of La Plata, Argentina, show that physically attractive...