Recepční a intertextové strategie v románovém cyklu Terryho Pratchetta: Úžasná Zeměplocha
Receptive and intertextual strategies in Terry Pratchett's novel cykle "Discworld"
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57808Identifiers
Study Information System: 125585
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Mocná, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Zeměplocha, Terry Pratchett, literatura, fantasy, recepční strategie, postavy, fikční svět, motivy, humor, intertextovostKeywords (English)
Zeměplocha, Terry Pratchett, literatura, fantasy, recepční strategie, postavy, fikční svět, motivy, humor, intertextovostTato práce se zabývá sérií Úžasná Zeměplocha britského spisovatele Terryho Pratchetta, zkoumá, jaké jsou autorovy nástroje, kterými dosahuje čtivosti a poutavosti románů, a to na úrovni postav, světa příběhu, motivů a témat, dále se zabývá intertextovostí opět především s ohledem na čtenáře. Práce také zkoumá postavení románů v žánru fantasy, kam bývají řazeny. V neposlední řadě také poukazujeme na kvality této série, která je často neprávem považována pouze za populární či pokleslou literaturu.
This thesis is focused on The Discworld, book series written by English writer Terry Pratchett. It examines which tools the author is using for achieving such a readability and catchines of his novels. Investigations are done in several layers: characters, word of the story, themes and motives. Intertextuality is the next topic of the work. It is mainly focused on intertextuality regarding the readers. Other interest of this thesis is to clarify position of the Discworld among fantasy pieces as it is usually classified as fantasy. Finally, it shows quality of Pratchett's series and it argues with the statement that his work is popular mainstream literature.