Rétorické figury ve vizuální reklamě vybraných módních domů
Rhetorical Figures in Visual Advertisements of Selected Fashion Houses
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57712Identifiers
Study Information System: 121261
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Švantner, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
26. 10. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
znak, rétorika, rétorická figura, sémiotika, denotace, konotace, metafora, metonymie, synekdocha, ironie, mýtusKeywords (English)
sign, rhetoric, rhetorical figure, semiotics, denotation, connotation, metaphor, metonymy, synecdoche, irony, mythVybrané módní domy v Evropě nabízející téměř výhradně luxusní zboží užívají specifickou formu propagace svých výrobků. Každý dům zpravidla při tvorbě nových kolekcí zůstává věrný tradicím své země, ale i prvkům zásadním pro vlastní značku. Z pohledu neo-rétoriky by bylo příhodné analyzovat obrazové reklamy daných domů (Chanel, Dolce&Gabbana, Burberry), zda-li vytváří svými reklamami určité modely. Ke srovnání byly zvoleny hlavní reklamní kampaně určené na období jaro/léto 2011. V rámci pozorování a sémiotické analýzy módní reklamy zaměřené na rétorické figury lze dokázat, že jednotlivé módní domy velmi často míří svou pozornost na to, jaký má jejich prezentace vliv na myšlení potencionálních zákazníků. K analýze vybraných vizuálních reklam jednotlivých módních domů je využíván zejména model Rolanda Barthese. Z rétorických figur jsou poté určovány čtyři základní, a to vizuální metafora, metonymie, synekdocha a ironie. Reklamní tvorba v oblasti módy sleduje nepsanou normu, jejímž cílem je přesvědčit klienta o vhodnosti daného zboží právě pro něj.
Selected fashion houses that exclusively offer luxurious goods use specific form of promotion of their products. Each house usually holds onto traditions of its country and features essential for its own brand while creating new collections. From the point of view of neo-rhetoric it would be appropriate to analyze visual advertisements of the houses (Chanel, Dolce & Gabbana, Burberry) if they create certain models via them. The main advertising campaigns for the spring/summer 2011 season were chosen for this comparison. Under the terms of observation and semiotic analysis of the fashion advertisement focused on rhetoric figures it can be proved that individual fashion houses aim their attention to how their potential customers' thinking is influenced by their advertising. The model of Roland Barthes is used for the analysis of chosen visual advertisements. Out of all rhetorical tropes the attention is paid to main four - visual metaphor, metonymy, synecdoche and irony. Fashion advertising meets unwritten norm that sets a target to convince the customer of suitability of the products for him.