Show simple item record

Rhetorical Figures in Visual Advertisements of Selected Fashion Houses
dc.contributor.advisorŠafaříková, Radana
dc.creatorDvořáková, Andrea
dc.date.accessioned2020-08-20T09:31:40Z
dc.date.available2020-08-20T09:31:40Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/57712
dc.description.abstractSelected fashion houses that exclusively offer luxurious goods use specific form of promotion of their products. Each house usually holds onto traditions of its country and features essential for its own brand while creating new collections. From the point of view of neo-rhetoric it would be appropriate to analyze visual advertisements of the houses (Chanel, Dolce & Gabbana, Burberry) if they create certain models via them. The main advertising campaigns for the spring/summer 2011 season were chosen for this comparison. Under the terms of observation and semiotic analysis of the fashion advertisement focused on rhetoric figures it can be proved that individual fashion houses aim their attention to how their potential customers' thinking is influenced by their advertising. The model of Roland Barthes is used for the analysis of chosen visual advertisements. Out of all rhetorical tropes the attention is paid to main four - visual metaphor, metonymy, synecdoche and irony. Fashion advertising meets unwritten norm that sets a target to convince the customer of suitability of the products for him.en_US
dc.description.abstractVybrané módní domy v Evropě nabízející téměř výhradně luxusní zboží užívají specifickou formu propagace svých výrobků. Každý dům zpravidla při tvorbě nových kolekcí zůstává věrný tradicím své země, ale i prvkům zásadním pro vlastní značku. Z pohledu neo-rétoriky by bylo příhodné analyzovat obrazové reklamy daných domů (Chanel, Dolce&Gabbana, Burberry), zda-li vytváří svými reklamami určité modely. Ke srovnání byly zvoleny hlavní reklamní kampaně určené na období jaro/léto 2011. V rámci pozorování a sémiotické analýzy módní reklamy zaměřené na rétorické figury lze dokázat, že jednotlivé módní domy velmi často míří svou pozornost na to, jaký má jejich prezentace vliv na myšlení potencionálních zákazníků. K analýze vybraných vizuálních reklam jednotlivých módních domů je využíván zejména model Rolanda Barthese. Z rétorických figur jsou poté určovány čtyři základní, a to vizuální metafora, metonymie, synekdocha a ironie. Reklamní tvorba v oblasti módy sleduje nepsanou normu, jejímž cílem je přesvědčit klienta o vhodnosti daného zboží právě pro něj.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectsignen_US
dc.subjectrhetoricen_US
dc.subjectrhetorical figureen_US
dc.subjectsemioticsen_US
dc.subjectdenotationen_US
dc.subjectconnotationen_US
dc.subjectmetaphoren_US
dc.subjectmetonymyen_US
dc.subjectsynecdocheen_US
dc.subjectironyen_US
dc.subjectmythen_US
dc.subjectznakcs_CZ
dc.subjectrétorikacs_CZ
dc.subjectrétorická figuracs_CZ
dc.subjectsémiotikacs_CZ
dc.subjectdenotacecs_CZ
dc.subjectkonotacecs_CZ
dc.subjectmetaforacs_CZ
dc.subjectmetonymiecs_CZ
dc.subjectsynekdochacs_CZ
dc.subjectironiecs_CZ
dc.subjectmýtuscs_CZ
dc.titleRétorické figury ve vizuální reklamě vybraných módních domůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-10-26
dc.description.departmentDepartment of Electronic Culture and Semioticsen_US
dc.description.departmentKatedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId121261
dc.title.translatedRhetorical Figures in Visual Advertisements of Selected Fashion Housesen_US
dc.contributor.refereeŠvantner, Martin
dc.identifier.aleph001533240
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.degree.disciplineElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semioticsen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-discipline.enElectronic Culture and Semioticsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csVybrané módní domy v Evropě nabízející téměř výhradně luxusní zboží užívají specifickou formu propagace svých výrobků. Každý dům zpravidla při tvorbě nových kolekcí zůstává věrný tradicím své země, ale i prvkům zásadním pro vlastní značku. Z pohledu neo-rétoriky by bylo příhodné analyzovat obrazové reklamy daných domů (Chanel, Dolce&Gabbana, Burberry), zda-li vytváří svými reklamami určité modely. Ke srovnání byly zvoleny hlavní reklamní kampaně určené na období jaro/léto 2011. V rámci pozorování a sémiotické analýzy módní reklamy zaměřené na rétorické figury lze dokázat, že jednotlivé módní domy velmi často míří svou pozornost na to, jaký má jejich prezentace vliv na myšlení potencionálních zákazníků. K analýze vybraných vizuálních reklam jednotlivých módních domů je využíván zejména model Rolanda Barthese. Z rétorických figur jsou poté určovány čtyři základní, a to vizuální metafora, metonymie, synekdocha a ironie. Reklamní tvorba v oblasti módy sleduje nepsanou normu, jejímž cílem je přesvědčit klienta o vhodnosti daného zboží právě pro něj.cs_CZ
uk.abstract.enSelected fashion houses that exclusively offer luxurious goods use specific form of promotion of their products. Each house usually holds onto traditions of its country and features essential for its own brand while creating new collections. From the point of view of neo-rhetoric it would be appropriate to analyze visual advertisements of the houses (Chanel, Dolce & Gabbana, Burberry) if they create certain models via them. The main advertising campaigns for the spring/summer 2011 season were chosen for this comparison. Under the terms of observation and semiotic analysis of the fashion advertisement focused on rhetoric figures it can be proved that individual fashion houses aim their attention to how their potential customers' thinking is influenced by their advertising. The model of Roland Barthes is used for the analysis of chosen visual advertisements. Out of all rhetorical tropes the attention is paid to main four - visual metaphor, metonymy, synecdoche and irony. Fashion advertising meets unwritten norm that sets a target to convince the customer of suitability of the products for him.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990015332400106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV