Zobrazit minimální záznam

Reality as Self, Thing and Their Relation
dc.contributor.advisorHill, James
dc.creatorJahoda, Lukáš
dc.date.accessioned2017-05-16T16:42:15Z
dc.date.available2017-05-16T16:42:15Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/57694
dc.description.abstractSmyslem práce je zachycení vývoje novověké filosofie směrem k filosofii "moderní" na základě subjekt-objektové problematiky, jež je považována a vykázána za ontologicky zcela fundamentální. Zachycení tohoto vývoje je ilustrováno z důvodu hlubšího vyjasnění smyslu a významu moderního myšlení. Ontologie novověké filosofie je bytostně určena skrze kategorie subjektu a objektu, já a věci. Nejvšeobecnější povaha této ontologie spočívá v předmětu fixace reality, kterým je buď já, věc či obojí. Pojem já a věci je v práci představen ve své totalitě prostřednictvím krajních pozic dvou novověkých myslitelů. Demonstrací krajní filosofie subjektu je Berkeley. Demonstrací krajní filosofie objektu Spinoza. Na základě explikace jejich ontologie se explikuje obecná povaha novověké ontologie. Konec novověké ontologie a její přechod v ontologii "moderní" se děje skrze rekonstrukci subjekt-objektové figury. Autorem této rekonstrukce je Hegel. Realita nyní není kladena do subjektu ani do objektu, ale do jejich vzájemné relace.cs_CZ
dc.description.abstractThe meaning of this work is to grasp the development of early-modern philosophy into "modern" philosophy on the basis of the subject-object issue, which is considered and demonstrated as ontologically entirely fundamental. The expression of this development is illustrated for reason of deeper clarification of the sense and meaning of modern philosophy. The ontology of early-modern philosophy is essentially determined through the categories of subject and object, self and thing. The most universal nature of this ontology is based on object of reality fixation which is self, thing, or both. The notions of self and thing are in this work introduced in their totality through the extreme positions of two early-modern philosophers. The demonstration of the extreme philosophy of the subject is Berkeley. The demonstration of the extreme philosophy of the object is Spinoza. On the basis of explication of their ontology is explicated the universal nature of early-modern ontology. The end of early-modern ontology and its transition into "modern" ontology happens through the reconstruction of the subject-object figure. The author of this reconstruction is Hegel. Reality is now placed neither into the subject neither into the object, but into their mutual relation.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcs_CZ
dc.subjectvěccs_CZ
dc.subjectvztahcs_CZ
dc.subjectsubstancecs_CZ
dc.subjectvědomícs_CZ
dc.subjectHegelcs_CZ
dc.subjectBerkeleycs_CZ
dc.subjectSpinozacs_CZ
dc.subjectselfen_US
dc.subjectthingen_US
dc.subjectrelationen_US
dc.subjectsubstanceen_US
dc.subjectconsciousnessen_US
dc.subjectHegelen_US
dc.subjectBerkeleyen_US
dc.subjectSpinozaen_US
dc.titleRealita jako já, věc a jejich relacecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-04
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId97035
dc.title.translatedReality as Self, Thing and Their Relationen_US
dc.contributor.refereeKarásek, Jindřich
dc.identifier.aleph001593951
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csSmyslem práce je zachycení vývoje novověké filosofie směrem k filosofii "moderní" na základě subjekt-objektové problematiky, jež je považována a vykázána za ontologicky zcela fundamentální. Zachycení tohoto vývoje je ilustrováno z důvodu hlubšího vyjasnění smyslu a významu moderního myšlení. Ontologie novověké filosofie je bytostně určena skrze kategorie subjektu a objektu, já a věci. Nejvšeobecnější povaha této ontologie spočívá v předmětu fixace reality, kterým je buď já, věc či obojí. Pojem já a věci je v práci představen ve své totalitě prostřednictvím krajních pozic dvou novověkých myslitelů. Demonstrací krajní filosofie subjektu je Berkeley. Demonstrací krajní filosofie objektu Spinoza. Na základě explikace jejich ontologie se explikuje obecná povaha novověké ontologie. Konec novověké ontologie a její přechod v ontologii "moderní" se děje skrze rekonstrukci subjekt-objektové figury. Autorem této rekonstrukce je Hegel. Realita nyní není kladena do subjektu ani do objektu, ale do jejich vzájemné relace.cs_CZ
uk.abstract.enThe meaning of this work is to grasp the development of early-modern philosophy into "modern" philosophy on the basis of the subject-object issue, which is considered and demonstrated as ontologically entirely fundamental. The expression of this development is illustrated for reason of deeper clarification of the sense and meaning of modern philosophy. The ontology of early-modern philosophy is essentially determined through the categories of subject and object, self and thing. The most universal nature of this ontology is based on object of reality fixation which is self, thing, or both. The notions of self and thing are in this work introduced in their totality through the extreme positions of two early-modern philosophers. The demonstration of the extreme philosophy of the subject is Berkeley. The demonstration of the extreme philosophy of the object is Spinoza. On the basis of explication of their ontology is explicated the universal nature of early-modern ontology. The end of early-modern ontology and its transition into "modern" ontology happens through the reconstruction of the subject-object figure. The author of this reconstruction is Hegel. Reality is now placed neither into the subject neither into the object, but into their mutual relation.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990015939510106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV