Nikdo se neodváží říci, že je to nudné. Sociologie vysokého a nízkého umění
No One Dare Say It's Boring Towards the Sociology of High and Low Art
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57449Identifiers
Study Information System: 134489
Collections
- Kvalifikační práce [17642]
Author
Advisor
Referee
Střítecký, Vít
Ševčík, Miloš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
sociologie umění, sociologie kultury, vysoké a nízké umění, populární kultura, estetický hierarchismus, konstruktivismus, vkusKeywords (English)
sociology of art, sociolgy of culture, high and low arts, popular culture, social constructivism, tasteMiroslav Paulíček NIKDO SE NEODVÁŽÍ ŘÍCI, ŽE JE TO NUDNÉ SOCIOLOGIE VYSOKÉHO A NÍZKÉHO UMĚNÍ Práce se věnuje problematice rozlišování vysokého a nízkého umění - tématu, jehož analýza se často odehrává v rámci nekritické obhajoby populární kultury nebo ve spojení s jistou kulturní povýšeností. Právě proto bývá toto rozlišení často prohlašováno za zbytečné, nebo dokonce za škodlivé. Autor zde pracuje s vysokým a nízkým uměním jako se vzájemně nesoupeřícími sociologickými kategoriemi, které mají specifický smysl a které mohou být užitečné pro popis sociální reality. Tyto kategorie vznikají spolupůsobením mnoha rozmanitých aktérů, mezi něž patří nejen publikum, umělecké dílo, tvůrce a určité instituce, ale i takové fenomény jako národ, tradice nebo ironie. Práci je vlastní konstruktivistická optika, inspirovaná sociologií vědy, která umožňuje vidět, jakým způsobem drží skupiny vysokého a nízkého umění pohromadě, aniž je nutné považovat je za neměnné, na sociálním kontextu nezávislé.
Miroslav Paulíček NO ONE DARE SAY IT'S BORING TOWARDS THE SOCIOLOGY OF HIGH AND LOW ART The concept of high art usually connotes highbrow and snobbery, the pride of elitists; it seems to be an instrument of the ruling class for its dominant social status reproduction. Many advocates of popular culture scorn and ignore high art - they often use the approach of social constructivism and say that high culture is nothing but a social construction. They emphasize that there is no quality, which could classify any work of art as high or low. On the contrary, the author of this book writes about an art with no animosity, without an effort to relativize of it, about art without ironic quotation marks. The title of this book - quotation from Gustave Flaubert's letter about reading Dante's Inferno - enables to develop a story of the answer to the question of what kind of art is the art that no one calls boring and why no one dare do it. The book finds its inspiration in the perspective of social constructivism and in the sociology of science. The author describes the actors (both humans and non-humans) that keep the network of high art together. He starts with the ways of creating canons (of authors or works of art), he also deals with actors as nation, tradition, taste, age, money, education, comic, kitsch, irony,...