Show simple item record

No One Dare Say It's Boring Towards the Sociology of High and Low Art
dc.contributor.advisorDvořák, Tomáš
dc.creatorPaulíček, Miroslav
dc.date.accessioned2020-08-24T14:52:32Z
dc.date.available2020-08-24T14:52:32Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/57449
dc.description.abstractMiroslav Paulíček NO ONE DARE SAY IT'S BORING TOWARDS THE SOCIOLOGY OF HIGH AND LOW ART The concept of high art usually connotes highbrow and snobbery, the pride of elitists; it seems to be an instrument of the ruling class for its dominant social status reproduction. Many advocates of popular culture scorn and ignore high art - they often use the approach of social constructivism and say that high culture is nothing but a social construction. They emphasize that there is no quality, which could classify any work of art as high or low. On the contrary, the author of this book writes about an art with no animosity, without an effort to relativize of it, about art without ironic quotation marks. The title of this book - quotation from Gustave Flaubert's letter about reading Dante's Inferno - enables to develop a story of the answer to the question of what kind of art is the art that no one calls boring and why no one dare do it. The book finds its inspiration in the perspective of social constructivism and in the sociology of science. The author describes the actors (both humans and non-humans) that keep the network of high art together. He starts with the ways of creating canons (of authors or works of art), he also deals with actors as nation, tradition, taste, age, money, education, comic, kitsch, irony,...en_US
dc.description.abstractMiroslav Paulíček NIKDO SE NEODVÁŽÍ ŘÍCI, ŽE JE TO NUDNÉ SOCIOLOGIE VYSOKÉHO A NÍZKÉHO UMĚNÍ Práce se věnuje problematice rozlišování vysokého a nízkého umění - tématu, jehož analýza se často odehrává v rámci nekritické obhajoby populární kultury nebo ve spojení s jistou kulturní povýšeností. Právě proto bývá toto rozlišení často prohlašováno za zbytečné, nebo dokonce za škodlivé. Autor zde pracuje s vysokým a nízkým uměním jako se vzájemně nesoupeřícími sociologickými kategoriemi, které mají specifický smysl a které mohou být užitečné pro popis sociální reality. Tyto kategorie vznikají spolupůsobením mnoha rozmanitých aktérů, mezi něž patří nejen publikum, umělecké dílo, tvůrce a určité instituce, ale i takové fenomény jako národ, tradice nebo ironie. Práci je vlastní konstruktivistická optika, inspirovaná sociologií vědy, která umožňuje vidět, jakým způsobem drží skupiny vysokého a nízkého umění pohromadě, aniž je nutné považovat je za neměnné, na sociálním kontextu nezávislé.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectsociology of arten_US
dc.subjectsociolgy of cultureen_US
dc.subjecthigh and low artsen_US
dc.subjectpopular cultureen_US
dc.subjectsocial constructivismen_US
dc.subjecttasteen_US
dc.subjectsociologie uměnícs_CZ
dc.subjectsociologie kulturycs_CZ
dc.subjectvysoké a nízké uměnícs_CZ
dc.subjectpopulární kulturacs_CZ
dc.subjectestetický hierarchismuscs_CZ
dc.subjectkonstruktivismuscs_CZ
dc.subjectvkuscs_CZ
dc.titleNikdo se neodváží říci, že je to nudné. Sociologie vysokého a nízkého uměnícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-10
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId134489
dc.title.translatedNo One Dare Say It's Boring Towards the Sociology of High and Low Arten_US
dc.contributor.refereeStřítecký, Vít
dc.contributor.refereeŠevčík, Miloš
dc.identifier.aleph001640916
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csMiroslav Paulíček NIKDO SE NEODVÁŽÍ ŘÍCI, ŽE JE TO NUDNÉ SOCIOLOGIE VYSOKÉHO A NÍZKÉHO UMĚNÍ Práce se věnuje problematice rozlišování vysokého a nízkého umění - tématu, jehož analýza se často odehrává v rámci nekritické obhajoby populární kultury nebo ve spojení s jistou kulturní povýšeností. Právě proto bývá toto rozlišení často prohlašováno za zbytečné, nebo dokonce za škodlivé. Autor zde pracuje s vysokým a nízkým uměním jako se vzájemně nesoupeřícími sociologickými kategoriemi, které mají specifický smysl a které mohou být užitečné pro popis sociální reality. Tyto kategorie vznikají spolupůsobením mnoha rozmanitých aktérů, mezi něž patří nejen publikum, umělecké dílo, tvůrce a určité instituce, ale i takové fenomény jako národ, tradice nebo ironie. Práci je vlastní konstruktivistická optika, inspirovaná sociologií vědy, která umožňuje vidět, jakým způsobem drží skupiny vysokého a nízkého umění pohromadě, aniž je nutné považovat je za neměnné, na sociálním kontextu nezávislé.cs_CZ
uk.abstract.enMiroslav Paulíček NO ONE DARE SAY IT'S BORING TOWARDS THE SOCIOLOGY OF HIGH AND LOW ART The concept of high art usually connotes highbrow and snobbery, the pride of elitists; it seems to be an instrument of the ruling class for its dominant social status reproduction. Many advocates of popular culture scorn and ignore high art - they often use the approach of social constructivism and say that high culture is nothing but a social construction. They emphasize that there is no quality, which could classify any work of art as high or low. On the contrary, the author of this book writes about an art with no animosity, without an effort to relativize of it, about art without ironic quotation marks. The title of this book - quotation from Gustave Flaubert's letter about reading Dante's Inferno - enables to develop a story of the answer to the question of what kind of art is the art that no one calls boring and why no one dare do it. The book finds its inspiration in the perspective of social constructivism and in the sociology of science. The author describes the actors (both humans and non-humans) that keep the network of high art together. He starts with the ways of creating canons (of authors or works of art), he also deals with actors as nation, tradition, taste, age, money, education, comic, kitsch, irony,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV