Teorie a praxe výchovy dětí do tří let v prostředí německé mateřské školy
Preschool education theory and practice at German nursery school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57374Identifiers
Study Information System: 82451
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Loudová Stralczynská, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Institucionální péče, dětské jesle, děti do tří let, výchova a vzdělávání, rodinaKeywords (English)
Institutional care, Children's nursery, Children under three years, Education and training, FamilyANOTACE: Práce se zabývá institucionální výchovou a vzděláváním dětí do tří let v českém a německém prostředí. Seznamuje se současnou situací výchovy a vzdělávání dětí raného věku s přihlédnutím k historickým souvislostem, legislativnímu uspořádání a výchozím modelům obou zemí. Praktická část je realizována na příkladu následujících institucí: Dětské jesle Jihlava, česko-německá mateřská škola KIDS Company Praha a Kindertagestätte Entdeckerkiste Drážďany. Analyzuje jejich vzdělávací dokumenty, popisuje podmínky výchovy a vzdělávání a zkoumá jejich vliv na děti v těchto institucích. Zhodnocení předností a nedostatků se odráží v návrhu optimálního vzdělávacího plánu pro děti raného věku.
ANNOTATION: This thesis deals with institutional upbringing and education of children up to three years in the Czech and German environment. It introduces the current situation of early childhood education with regard to historical context, legislative arrangement and initial models of both countries. The practical part compares examples from the following institutions: Children's nursery Jihlava, Czech-German kindergarten KIDS Company Prague and Kindertagestätte Entdeckerkiste Dresden. The paper provides analysis of their educational documents, describes the conditions of upbringing and education and examines thein impal on the children in these institutions. Assessment of the strengths and weaknesses is reflected in the proposal of optimal educational plan for early childhood.