Problém autenticity fotografie: svědectví a dějinné vědomí
The problem of authenticity of photograph: testimony evidence and historical consciousness
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57067Collections
- Kvalifikační práce [5326]
Author
Advisor
Referee
Borecký, Felix
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
25. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fotografie, autenticita, manipulace, Peirce, dějinné vědomí, holocaust
Keywords (English)
Photograph, authenticity, manipulation, Peirce, historical consciousness, Holocaust
Diplomová práce poukazuje na negativní jev popírání holocaustu, objektivní hlediska svědectví, autenticitu fotografie a východiska dějinného vědomí v kontextu postmoderní situace. I přes potřebu objektivního svědectví fotografie, jako pádného argumentu proti popírání holocaustu, je zpochybněna autenticita fotografie. Možnosti manipulace fotografie, jak obsahové, tak významové, jsou zkoumány prostřednictvím Peircovy sémiotiky, především skrze trichotomii ikón, index a symbol. Jako možné východisko zkoumání historických pramenů, včetně fotografie, v dnešní pluralitní době je navrhováno dějinné vědomí. Klíčová slova fotografie, autenticita, manipulace, Peirce, dějinné vědomí, holocaust
The thesis points to the negative phenomenon of Holocaust denial, objective viewpoint of testimony, authenticity of photograph and background of historical consciousness in the context of postmodern situation. If we wanted to use objective testimony of photograph as a valid argument against Holocaust denial, we would have to declare the authenticity of photograph is invalid. The options of its manipulation, both content and meaning, are examined through semiotics of Peirce, mainly through trichotomy icon, index and symbol. In today's pluralistic time, the historical consciousness is proposed as a possible starting point of examination of historical sources, including photograph. Key words Photograph, authenticity, manipulation, Peirce, historical consciousness, Holocaust.