Problém autenticity fotografie: svědectví a dějinné vědomí
The problem of authenticity of photograph: testimony evidence and historical consciousness
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57067Identifikátory
SIS: 121255
Kolekce
- Kvalifikační práce [6408]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Borecký, Felix
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
25. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
fotografie, autenticita, manipulace, Peirce, dějinné vědomí, holocaustKlíčová slova (anglicky)
Photograph, authenticity, manipulation, Peirce, historical consciousness, HolocaustDiplomová práce poukazuje na negativní jev popírání holocaustu, objektivní hlediska svědectví, autenticitu fotografie a východiska dějinného vědomí v kontextu postmoderní situace. I přes potřebu objektivního svědectví fotografie, jako pádného argumentu proti popírání holocaustu, je zpochybněna autenticita fotografie. Možnosti manipulace fotografie, jak obsahové, tak významové, jsou zkoumány prostřednictvím Peircovy sémiotiky, především skrze trichotomii ikón, index a symbol. Jako možné východisko zkoumání historických pramenů, včetně fotografie, v dnešní pluralitní době je navrhováno dějinné vědomí. Klíčová slova fotografie, autenticita, manipulace, Peirce, dějinné vědomí, holocaust
The thesis points to the negative phenomenon of Holocaust denial, objective viewpoint of testimony, authenticity of photograph and background of historical consciousness in the context of postmodern situation. If we wanted to use objective testimony of photograph as a valid argument against Holocaust denial, we would have to declare the authenticity of photograph is invalid. The options of its manipulation, both content and meaning, are examined through semiotics of Peirce, mainly through trichotomy icon, index and symbol. In today's pluralistic time, the historical consciousness is proposed as a possible starting point of examination of historical sources, including photograph. Key words Photograph, authenticity, manipulation, Peirce, historical consciousness, Holocaust.