Zobrazit minimální záznam

Children and cheating - A field experiment with individuals and teams
dc.contributor.advisorChytilová, Julie
dc.creatorKorbel, Václav
dc.date.accessioned2020-02-14T14:33:45Z
dc.date.available2020-02-14T14:33:45Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/57001
dc.description.abstractThis thesis presents a field experiment drawing interferences on the lying be- havioural patterns among grammar school students. Students were filling in non-related questionnaire for which they were rewarded. They rolled a dice and for a corresponding number on a dice they obtained a certain number of sweets. Students were not controlled therefore they could choose what num- ber to report. The experiment included one treatment for individuals and two treatments for groups. The analysis shows that a certain fraction of students cheated but they often did not exploit the possibility of cheating maximally. Older students cheated more in comparison with younger students and younger students deceived more in groups. Last but not least, dishonesty in groups may also hinge on the family background, namely on the number of siblings. The model of self-concept maintenance explains the cheating patterns observed in our experiment best among all discussed models. 1en_US
dc.description.abstractTato práce prezentuje experiment zkoumajíci schémata podvádění mezi stu- denty gymnázií. Studenti vyplnili nesouvisející dotazník, za který byli následně odměněni. Hodili kostkou a za příslušný počet na kostce dostali určitý počet sladkostí. Protože nebyli kontrolováni, mohli se rozhodnout, jaký počet nahlásí. Experiment obsahoval jednu úpravu pro jednotlivce a dvě pro skupiny. Analýza ukázala, že určitá část podváděla, ale často nevyužívala maximální možnost podvádění. Starší studenti podváděli více než mladší studenti a mladší studenti podváděli častěji ve skupinách. V neposlední řadě data ukázala vztah poctivosti ve skupinách na počtu sourozencu. Model udržování vlastního konceptu nejlépe vysvětluje zjištěné znaky podvádění z experimentu ze všech diskutovaných mod- elu. 1cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleChildren and cheating - A field experiment with individuals and teamsen_US
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-03-25
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId147434
dc.title.translatedChildren and cheating - A field experiment with individuals and teamscs_CZ
dc.contributor.refereeMlčoch, Lubomír
dc.identifier.aleph001707985
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato práce prezentuje experiment zkoumajíci schémata podvádění mezi stu- denty gymnázií. Studenti vyplnili nesouvisející dotazník, za který byli následně odměněni. Hodili kostkou a za příslušný počet na kostce dostali určitý počet sladkostí. Protože nebyli kontrolováni, mohli se rozhodnout, jaký počet nahlásí. Experiment obsahoval jednu úpravu pro jednotlivce a dvě pro skupiny. Analýza ukázala, že určitá část podváděla, ale často nevyužívala maximální možnost podvádění. Starší studenti podváděli více než mladší studenti a mladší studenti podváděli častěji ve skupinách. V neposlední řadě data ukázala vztah poctivosti ve skupinách na počtu sourozencu. Model udržování vlastního konceptu nejlépe vysvětluje zjištěné znaky podvádění z experimentu ze všech diskutovaných mod- elu. 1cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis presents a field experiment drawing interferences on the lying be- havioural patterns among grammar school students. Students were filling in non-related questionnaire for which they were rewarded. They rolled a dice and for a corresponding number on a dice they obtained a certain number of sweets. Students were not controlled therefore they could choose what num- ber to report. The experiment included one treatment for individuals and two treatments for groups. The analysis shows that a certain fraction of students cheated but they often did not exploit the possibility of cheating maximally. Older students cheated more in comparison with younger students and younger students deceived more in groups. Last but not least, dishonesty in groups may also hinge on the family background, namely on the number of siblings. The model of self-concept maintenance explains the cheating patterns observed in our experiment best among all discussed models. 1en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990017079850106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV