Children and cheating - A field experiment with individuals and teams
Children and cheating - A field experiment with individuals and teams
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57001Identifiers
Study Information System: 147434
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Mlčoch, Lubomír
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
25. 3. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Pass
Tato práce prezentuje experiment zkoumajíci schémata podvádění mezi stu- denty gymnázií. Studenti vyplnili nesouvisející dotazník, za který byli následně odměněni. Hodili kostkou a za příslušný počet na kostce dostali určitý počet sladkostí. Protože nebyli kontrolováni, mohli se rozhodnout, jaký počet nahlásí. Experiment obsahoval jednu úpravu pro jednotlivce a dvě pro skupiny. Analýza ukázala, že určitá část podváděla, ale často nevyužívala maximální možnost podvádění. Starší studenti podváděli více než mladší studenti a mladší studenti podváděli častěji ve skupinách. V neposlední řadě data ukázala vztah poctivosti ve skupinách na počtu sourozencu. Model udržování vlastního konceptu nejlépe vysvětluje zjištěné znaky podvádění z experimentu ze všech diskutovaných mod- elu. 1
This thesis presents a field experiment drawing interferences on the lying be- havioural patterns among grammar school students. Students were filling in non-related questionnaire for which they were rewarded. They rolled a dice and for a corresponding number on a dice they obtained a certain number of sweets. Students were not controlled therefore they could choose what num- ber to report. The experiment included one treatment for individuals and two treatments for groups. The analysis shows that a certain fraction of students cheated but they often did not exploit the possibility of cheating maximally. Older students cheated more in comparison with younger students and younger students deceived more in groups. Last but not least, dishonesty in groups may also hinge on the family background, namely on the number of siblings. The model of self-concept maintenance explains the cheating patterns observed in our experiment best among all discussed models. 1