Politika a film. Propaganda a politická agitace v českém hraném filmu v letech 1948- 1956
The film and politics. Propaganda and political agitation in Czech feature film 1948-1956
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56817Identifiers
Study Information System: 98162
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Polášek, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Political Theories and Contemporary History
Department
Institute of Political Science
Date of defense
31. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Agitace, český film, historie, náboženství, politika, propaganda, totalitarismusKeywords (English)
Agitation, Czech film, history, politics, propaganda, religion, totalitarianismDiplomová práce Politika a film. Propaganda a politická agitace v českém hraném filmu v letech 1948-1956 pojednává o formě a rozsahu politické, respektive komunistické ideologie ve vybraných úspěšných českých hraných snímcích výše zmíněného časového období. Zkoumá, jakým způsobem a jak dalece komunistická ideologie filmy ovlivnila, i například to, o jak otevřenou či skrytou agitaci a propagandu se jednalo. Hlavní otázkou práce je, proč tyto filmy - které bývají často označovány jako propagandistické, agitační či minimálně ideologicky tendenční - byly ve své době tak atraktivní pro diváky. Práce vychází teoreticky z podpůrné literatury věnované historii, totalitarismu a filmu a prakticky z analýzy konkrétních vybraných snímků, které jsou pro uvedené časové období naprosto zásadní.
Master thesis The film and politics. Propaganda and political agitation in Czech feature film 1948-1956 regards form and range of political, respectively communist ideology in chosen successful Czech feature motion pictures of the above mentioned time period. Investigates how and how far communist ideology influenced the examined films, even e.g. how much open or hidden agitation and propaganda it was. Main question of the thesis is why these films - which are often designated as propagandistic, agitation or at least ideologically tendentious - were so attractive for their viewers at that time. The thesis is theoretically based on supportive literature on history, totalitarianism and Czech film and practically on analysis of particular movies, which are absolutely essential for that time period.