Metody rozvoje mapových dovedností českých žáků
Methods of map skills development at Czech pupils
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56414Identifiers
Study Information System: 118483
Collections
- Kvalifikační práce [17187]
Author
Advisor
Referee
Hátle, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
12. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
zeměpis - kartografie - mapa - mapové dovednosti - tvorba mapy - čtení mapy - analýza mapy - interpretace mapy - dovednost - pracovní list - kurikulární dokumentKeywords (English)
Geography - Cartography - map - map skills - making map - map reading - analysis map - map interpretation - work sheet - curricular documentTématem bakalářské práce je rozvoj v oblasti mapových dovedností u žáků v českých školách. Rozvoj mapových dovednosti je nedílnou součástí předmětů vlastivěda, zeměpis a geografie na základních a některých středních školách, avšak způsoby rozvoje těchto dovedností jsou v Česku řešeny jen velmi málo. Teoretická část se zabývá výukou mapových dovedností a jejich zařazením do osnov v českých školách. Dále se zabývá podrobnějším vymezením pojmu mapové dovednosti a následně klasifikací mapových dovedností na jednotlivé složky. Na základě výběru jedné mapové dovednosti (tvorby mapy), jsou navrhnuty komentované pracovní listy pro žáky na konci prvního a na konci druhého stupně základní školy a v posledním ročníku všeobecných gymnázií, to znamená ve věku 11, 15 a 17-19 let. Tyto pracovní listy by měly pomoci motivovat učitele zeměpisu k rozvoji dovednosti tvorby mapy u žáků v Česku. Klíčová slova: zeměpis - kartografie - mapa - mapové dovednosti - tvorba mapy - čtení mapy - analýza mapy - interpretace mapy - dovednost - pracovní list - kurikulární dokument
The theme of this thesis is the development of maps skills at Czech pupils. Map skills are an integral part of Geography courses at primary and secondary schools, but ways of developing of these skills are discussed very rarely in Czechia. The theoretical part deals with the map skills teaching and their inclusion to the Czech curriculum. It also deals with more detailed definition of the map skills concept and their classification. On the basis of one selected group of map skills (making maps) are commented work sheets for pupils at the end of the lower primary school, at the end of upper primary school and at the end of secondary school, so at the age of 11, 15 and 17-19 designed. These work sheets should help to motivate geography teacher to develop the skills of making maps at the pupils in the Czechia. Keywords: Geography - Cartography - map - map skills - making map - map reading - analysis map - map interpretation - work sheet - curricular document