Zpráva o stavu antikomunismu: Filmy Red Scare mezi aktuálním a fikčním světem
Report on State of the Anti-communism: Red Scare Movies Between Actual World and Fictional World
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56382Identifikátory
SIS: 127622
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klimeš, Ivan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
12. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Antikomunismus, FBI, fikční světy, Hollywood, Red Scare, Spojené státy americkéKlíčová slova (anglicky)
Anti-communism, FBI, fictional worlds, Hollywood, Red Scare, United States of AmericaTato bakalářská práce se zaměřuje na filmy Red Scare, které jsou kulturním pozůstatkem mccarthismu ve Spojených státech. Tzv. antikomunistický cyklus se skládá z přibližně čtyřiceti celovečerních hraných filmů, tvořících pouze na první pohled nápadně kompaktní celek. Záměrem práce je vydělit z antikomunistického cyklu vzorek dvanácti děl, které podle mého názoru poměrně přesně následují soudobou rétoriku radikálního antikomunismu v americké společnosti, pokoušejí se přebrat ideu všudypřítomného ohrožení a nezbytných zásahů antikomunistických organizací. Metodologicky je práce ukotvena v oblasti nové filmové historie a opírá se o teorii fikčních světů, neboť poskytuje vhodný nástroj k popsání vztahů mezi fikcí a jejímu odkazování k námi prožívané světu. V první kapitole bude popsán historický a filmově-průmyslový kontext - geneze studené války, ideové pozadí komunismu a antikomunismu ve Spojených státech a projevy dobových tlaků ve filmovém průmyslu. Prvních pět bodů druhé kapitoly bude sloužit jako kontextový rámec pro předmět práce: hollywoodské antikomunistické filmy. Navazovat na ně bude analytická část složená ze tří rozsáhlejších podkapitol, jež vždy zakončí aplikace předložených argumentů na příkladový film. Práci uzavírá vyhodnocení poznatků a návrh možného rozšíření do dalších oblastí.
The main objective of this bachelor's thesis is to focus on Red Scare movies, which are cultural relics of McCarthyism in the United States. So-called "anti-communist cycle" consists of approximately forty feature movies, only at first sight creating a remarkably compact unit. The intention of this thesis is to select from the anti-communist cycle a sample of twelve movies, which in my opinion most accurately follow the contemporary rhetoric of radical anti-communism in American society, attempt to embrace the idea of omnipresent threat and necessary interventions by anti-communist organizations. Methodologically, the thesis arises from the new film history and relies on the theory of fictional worlds, because it provides a suitable tool for describing links between fiction and its reference to what we experience in the real world. The first chapter deals with the history and film industry context - genesis of the Cold War, ideological background of communism and anti-communism in the United States and manifestation of contemporary pressures in the film industry. The beginning of the second chapter will serve as a contextual framework for the main topic of the thesis: Hollywood anti-communist movies. What follows is an analytical part consisting of three complex subchapters always concluded by...