dc.contributor.advisor | Hanáková, Petra | |
dc.creator | Mišúr, Martin | |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T11:03:01Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T11:03:01Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/56382 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zaměřuje na filmy Red Scare, které jsou kulturním pozůstatkem mccarthismu ve Spojených státech. Tzv. antikomunistický cyklus se skládá z přibližně čtyřiceti celovečerních hraných filmů, tvořících pouze na první pohled nápadně kompaktní celek. Záměrem práce je vydělit z antikomunistického cyklu vzorek dvanácti děl, které podle mého názoru poměrně přesně následují soudobou rétoriku radikálního antikomunismu v americké společnosti, pokoušejí se přebrat ideu všudypřítomného ohrožení a nezbytných zásahů antikomunistických organizací. Metodologicky je práce ukotvena v oblasti nové filmové historie a opírá se o teorii fikčních světů, neboť poskytuje vhodný nástroj k popsání vztahů mezi fikcí a jejímu odkazování k námi prožívané světu. V první kapitole bude popsán historický a filmově-průmyslový kontext - geneze studené války, ideové pozadí komunismu a antikomunismu ve Spojených státech a projevy dobových tlaků ve filmovém průmyslu. Prvních pět bodů druhé kapitoly bude sloužit jako kontextový rámec pro předmět práce: hollywoodské antikomunistické filmy. Navazovat na ně bude analytická část složená ze tří rozsáhlejších podkapitol, jež vždy zakončí aplikace předložených argumentů na příkladový film. Práci uzavírá vyhodnocení poznatků a návrh možného rozšíření do dalších oblastí. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The main objective of this bachelor's thesis is to focus on Red Scare movies, which are cultural relics of McCarthyism in the United States. So-called "anti-communist cycle" consists of approximately forty feature movies, only at first sight creating a remarkably compact unit. The intention of this thesis is to select from the anti-communist cycle a sample of twelve movies, which in my opinion most accurately follow the contemporary rhetoric of radical anti-communism in American society, attempt to embrace the idea of omnipresent threat and necessary interventions by anti-communist organizations. Methodologically, the thesis arises from the new film history and relies on the theory of fictional worlds, because it provides a suitable tool for describing links between fiction and its reference to what we experience in the real world. The first chapter deals with the history and film industry context - genesis of the Cold War, ideological background of communism and anti-communism in the United States and manifestation of contemporary pressures in the film industry. The beginning of the second chapter will serve as a contextual framework for the main topic of the thesis: Hollywood anti-communist movies. What follows is an analytical part consisting of three complex subchapters always concluded by... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Antikomunismus | cs_CZ |
dc.subject | FBI | cs_CZ |
dc.subject | fikční světy | cs_CZ |
dc.subject | Hollywood | cs_CZ |
dc.subject | Red Scare | cs_CZ |
dc.subject | Spojené státy americké | cs_CZ |
dc.subject | Anti-communism | en_US |
dc.subject | FBI | en_US |
dc.subject | fictional worlds | en_US |
dc.subject | Hollywood | en_US |
dc.subject | Red Scare | en_US |
dc.subject | United States of America | en_US |
dc.title | Zpráva o stavu antikomunismu: Filmy Red Scare mezi aktuálním a fikčním světem | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-09-12 | |
dc.description.department | Film Studies Department | en_US |
dc.description.department | Katedra filmových studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 127622 | |
dc.title.translated | Report on State of the Anti-communism: Red Scare Movies Between Actual World and Fictional World | en_US |
dc.contributor.referee | Klimeš, Ivan | |
dc.identifier.aleph | 001625035 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Cinema Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Filmová studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra filmových studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Film Studies Department | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filmová studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Cinema Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zaměřuje na filmy Red Scare, které jsou kulturním pozůstatkem mccarthismu ve Spojených státech. Tzv. antikomunistický cyklus se skládá z přibližně čtyřiceti celovečerních hraných filmů, tvořících pouze na první pohled nápadně kompaktní celek. Záměrem práce je vydělit z antikomunistického cyklu vzorek dvanácti děl, které podle mého názoru poměrně přesně následují soudobou rétoriku radikálního antikomunismu v americké společnosti, pokoušejí se přebrat ideu všudypřítomného ohrožení a nezbytných zásahů antikomunistických organizací. Metodologicky je práce ukotvena v oblasti nové filmové historie a opírá se o teorii fikčních světů, neboť poskytuje vhodný nástroj k popsání vztahů mezi fikcí a jejímu odkazování k námi prožívané světu. V první kapitole bude popsán historický a filmově-průmyslový kontext - geneze studené války, ideové pozadí komunismu a antikomunismu ve Spojených státech a projevy dobových tlaků ve filmovém průmyslu. Prvních pět bodů druhé kapitoly bude sloužit jako kontextový rámec pro předmět práce: hollywoodské antikomunistické filmy. Navazovat na ně bude analytická část složená ze tří rozsáhlejších podkapitol, jež vždy zakončí aplikace předložených argumentů na příkladový film. Práci uzavírá vyhodnocení poznatků a návrh možného rozšíření do dalších oblastí. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The main objective of this bachelor's thesis is to focus on Red Scare movies, which are cultural relics of McCarthyism in the United States. So-called "anti-communist cycle" consists of approximately forty feature movies, only at first sight creating a remarkably compact unit. The intention of this thesis is to select from the anti-communist cycle a sample of twelve movies, which in my opinion most accurately follow the contemporary rhetoric of radical anti-communism in American society, attempt to embrace the idea of omnipresent threat and necessary interventions by anti-communist organizations. Methodologically, the thesis arises from the new film history and relies on the theory of fictional worlds, because it provides a suitable tool for describing links between fiction and its reference to what we experience in the real world. The first chapter deals with the history and film industry context - genesis of the Cold War, ideological background of communism and anti-communism in the United States and manifestation of contemporary pressures in the film industry. The beginning of the second chapter will serve as a contextual framework for the main topic of the thesis: Hollywood anti-communist movies. What follows is an analytical part consisting of three complex subchapters always concluded by... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016250350106986 | |