Podpis dětí v předškolním věku
Signature of Preschool Age Children
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56338Identifiers
Study Information System: 120383
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Páchová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Podpis, předškolní věkKeywords (English)
Signature, preschool ageBakalářská práce se věnuje problematice psaní a chápání podpisu v předškolním věku. Teoretická část se po krátkém nástinu charakteristik daného vývojového období a vymezení vztahu mezi gramotností a grafomotorikou zabývá především dětským porozuměním psaní a vnímání tištěného písma. Zmiňuje relevantní výzkumy týkající se dětské schopnosti napsat své jméno a vlivu této dovednosti na další vývoj dítěte. Rovněž se věnuje samotnému pojmu "podpis" a důvodům jeho atraktivnosti pro předškolní děti. Těžištěm práce je vlastní empirický výzkum, jehož cílem bylo zjistit vztah předškolních dětí k podpisu. Prvním bodem zájmu bylo lingvistické porozumění podpisu a druhým dětská představa o jeho společenské důležitosti a užitečnosti. V rámci lingvistického chápání podpisu byla pozornost věnována grafickému ztvárnění podpisu a schopnosti jej následně a opakovaně přečíst. Tato část výzkumu je zaměřena na dětské pochopení systému písma a funkce písmen jako zástupných symbolů, tj. povědomí, že izolovaná písmena nejsou nositeli významu. Ve zkoumání dětské idey o významnosti schopnosti umět napsat své jméno je rozváděn dětský pohled na důvody důležitosti podpisu a možnosti jeho využití ve společnosti v aktuálním věku i v budoucnu.
The bachelor thesis devotes to the issue of writing and understanding the signature of preschool age. The theoretical part, after a concise summary of the characteristics of the developmental period and defining the relationship between literacy and graphomotory, primarily egages in children's understanding writing and perception of printed words. It mentions relevant researches related to the topic of child ability to write their name and the influence of this skill to the next child development. It also deals with the notion of "signature" and the reasons its attractiveness for preschool children. The focus of this thesis is own empirical research, the aim was to determine the relationship of preschool children to the signature. The first point of interest was the linguistic understanding of the signature and the other children's image of its social importance and usefulness. The attention was paid to the graphic representation of the signature and the ability to read it subsequently and repeatedly in context of linguistic understanding of the signature. This part of the research is focused on children's understanding of the print system and the function of letters as placeholders, ie the awareness that isolated letters do not mean itself. The children's view of the importance of the signature...