Symbol, znak. Citace a používání uměleckého díla jako tvůrčí princip
Symbol, sign. Citations and use of work of art as a creative principle
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56260Identifikátory
SIS: 119339
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bláha, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy výchova ke zdraví - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
11. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Symbol, znak, autorský styl, citace uměleckého díla, parafráze, transpozice, transformace, interpretace, vizuální gramotnostKlíčová slova (anglicky)
symbol, sign, author's style, citing the work of art, paraphrase, transposition, transformation, interpretation, visual literacyPráce se zabývá postmoderním používáním symbolu a znaku. Vychází z ustálených definic hlavních pojmů ve spojení s výtvarným uměním, přičemž mapuje především prostor mezi slovem a obrazem, ale i odosobněnou polohu počítačově generovaných kódů. Didaktická část otevírá prostor pro práci se symbolem a znakem ve výtvarné výchově. Základní myšlenkou této práce je analytické a syntetické myšlení, znalost dějin umění ale i schopnost intelektuální fabulace. V praktické části jsou představeny práce zacházející s mnohovrstevnatým způsobem symbolického vyjadřování, formálně opět vycházející z postmoderního uvažování.
The thesis is dedicated to a postmodern use of symbol and sign. It is based on set definitions of major terms in the fine art and maps the space between a word and a picture as well as impersonal understanding of computer-generated codes. Didactic part enables to work with symbol and sign in art education. An analytical and syntactical thinking, the knowledge of the art history and the ability of intellectual fabrication are the basic ideas of the thesis. Art works, that use multilevel symbol expressions and are formally based on a postmodern thinking, are introduced in a practical part of the thesis.