Začínající učitel z hlediska zvládání profesních kvalit
Beginning teacher from the point of view of daeling with professional qualities
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56249Identifikátory
SIS: 118654
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mazáčová, Nataša
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
4. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
začínající učitel, učitelská profese, profesní kvality, Rámec profesních kvalit učitele, příprava na profesi, podpora učitelů v praxiKlíčová slova (anglicky)
beginning teacher, the teaching profession, profession qualities, Teacher profession qualities Framework, professional preparation, support for teachers in practiceDiplomová práce "Začínající učitel z hlediska zvládání profesních kvalit" reaguje na aktuální téma hledání profesních kompetencí učitele a jejich způsobu hodnocení. Zaměřuje se na práci začínajících učitelů, jejich kvality a další podněty k profesnímu růstu. Zároveň zjišťuje, co pomáhá začínajícím učitelům během prvních let pedagogického působení. V teoretické části jsou shrnuty a do tří kapitol uspořádány poznatky a názory odborníků zabývajících se problematikou kvality učitele, profesními kompetencemi, učitelskou profesí, vzděláváním učitelů a jejich podporou v praxi. Praktická část přináší kvalitativní výzkum, který prostřednictvím použitých výzkumných metod (dotazník, rozhovor, analýzy dat, případová studie) přibližuje realitu práce začínajících učitelů na prvním stupni ZŠ. Výzkumné šetření se snaží odpovědět na otázku: Jak učitelé v prvních letech praxe zvládají naplňovat profesní kvality, s čím se potýkají a co jim pomáhá v jejich pedagogickém působení. Nejnáročnějším úkolem je pro začínající učitele časová organizace všech pedagogických činností a zvládání každodenních praktických a administrativních aktivit. Naopak se jistě cítí v oblastech plánování a reflexe výuky. Začínající učitelé mají velkou motivaci pracovat na zkvalitňování své práce. K tomu jim nejvíce pomáhá uvádějící učitel, dále...
The thesis "Beginning teacher from the point of view of dealing with professional qualities" reacts to the actual theme of seeking professional competencies of teachers and of suitable evaluation methods. It focuses on the work of beginning teachers and their professional quality and on further incentives for their professional growth. At the same time identifies what helps novice teachers during the first years of teaching activities. In the theoretical part knowledge and opinions of specialists are summarized and organized into three chapters. The experts were selected according to themes: teacher quality, professional competence, teaching profession, training of teachers and their support in practice. The practical part presents qualitative research which through the research methods (questionnaire, interview, data analysis, case study) describes the reality of beginning teachers work in primary school. The research try to answer the question: How teachers in the early years of practice manage its activities to evaluate their professional quality, what are dealing with and what helps them to be a good teacher. The most challenging task for beginning teachers is the timing of educational activities and managing with everyday practical and administrative activities. They are sure in the areas of...