dc.contributor.advisor | Gregor, Martin | |
dc.creator | Krotil, Kryštof | |
dc.date.accessioned | 2020-02-14T14:27:01Z | |
dc.date.available | 2020-02-14T14:27:01Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/56152 | |
dc.description.abstract | This thesis investigates what drives the diesel fuel taxation policy of European countries and, in particular, assesses the importance of tax competition. Using panel data of diesel prices for both noncommercial and commercial use coming from 16 European countries between 2005 and 2010, we estimate the relation between countries' fuel price and a weighted average of the neighbors' prices and other control variables. Our results reveal that the tax competition among European countries plays a significant role in the setting of diesel excise taxes and that small countries tend to charge lower fuel taxes than large countries. | en_US |
dc.description.abstract | Tato práce zkoumá, co ovlivňuje daňovou politiku evropských zemí v oblasti motorové nafty. Zejména pak hodnotí význam daňové konkurence. K odhadnutí vztahu mezi cenou paliva dané země a váženým průměrům cen sousedních zemí a dalšími vysvětlujícími proměnnými využíváme soubor panelových dat obsahující ceny nafty jak pro komerční, tak pro nekomerční využití ze 16 evropských zemí za roky 2005 až 2010. Naše výsledky ukazují, že daňová konkurence mezi evropskými zeměmi hraje při stanovování spotřebních daní z motorové nafty významnou roli a že malé země mají tendenci uvalovat nižší spotřební daně než velké země. | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | cross-border shopping | en_US |
dc.subject | diesel price | en_US |
dc.subject | European Union | en_US |
dc.subject | tax competition | en_US |
dc.subject | přeshraniční nakupování | cs_CZ |
dc.subject | cena nafty | cs_CZ |
dc.subject | Evropská unie | cs_CZ |
dc.subject | daňová konkurence | cs_CZ |
dc.title | Do Small Countries Outcompete Large Countries in Diesel Taxes? Evidence from the EU-16 | en_US |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-06-19 | |
dc.description.department | Institut ekonomických studií | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Economic Studies | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 93026 | |
dc.title.translated | Daňová soutěž malých a velkých zemí ve zdanění pohonných hmot na případu 16 evropských zemí | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Šolc, Jan | |
dc.identifier.aleph | 001601839 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Ekonomie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Economics | en_US |
thesis.degree.program | Ekonomické teorie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Economics | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Institut ekonomických studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Institute of Economic Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Ekonomie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Economics | en_US |
uk.degree-program.cs | Ekonomické teorie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Economics | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce zkoumá, co ovlivňuje daňovou politiku evropských zemí v oblasti motorové nafty. Zejména pak hodnotí význam daňové konkurence. K odhadnutí vztahu mezi cenou paliva dané země a váženým průměrům cen sousedních zemí a dalšími vysvětlujícími proměnnými využíváme soubor panelových dat obsahující ceny nafty jak pro komerční, tak pro nekomerční využití ze 16 evropských zemí za roky 2005 až 2010. Naše výsledky ukazují, že daňová konkurence mezi evropskými zeměmi hraje při stanovování spotřebních daní z motorové nafty významnou roli a že malé země mají tendenci uvalovat nižší spotřební daně než velké země. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis investigates what drives the diesel fuel taxation policy of European countries and, in particular, assesses the importance of tax competition. Using panel data of diesel prices for both noncommercial and commercial use coming from 16 European countries between 2005 and 2010, we estimate the relation between countries' fuel price and a weighted average of the neighbors' prices and other control variables. Our results reveal that the tax competition among European countries plays a significant role in the setting of diesel excise taxes and that small countries tend to charge lower fuel taxes than large countries. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016018390106986 | |