Obranné mechanismy u dětí mladšího školního věku
Defense Mechanisms in School-Age Children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55961Identifiers
Study Information System: 123727
CU Caralogue: 990016250540106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
4. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
obranné mechanismy, ego, mladší školní věk, děti, diagnostikaKeywords (English)
defense mechanisms, ego, school age, children, assessmentBakalářská práce obsahuje literárně přehledovou studii a návrh výzkumu. Teoretická část se nejprve zabývá charakteristikou obranných mechanismů a jejich možnými klasifikacemi. Dále se věnuje metodám diagnostiky obranných mechanismů, popisuje jaké typy metod existují a ke každému typu uvádí dva zástupce. Současně jsou zmíněny další metody, které lze využít pro určování obranných mechanismů u dětí. Pokud existují, jsou k daným metodám uvedeny výzkumy zabývající se jejich reliabilitou a validitou. Další část práce charakterizuje obranné mechanismy u dětí a uvádí výzkumy, které se tomuto tématu věnují. Následně je rozebráno téma vývoje obranných mechanismů, společně s výzkumy týkajícími se této problematiky. V závěru je uveden návrh výzkumu, jehož tématem je srovnání diagnostiky obranných mechanismů pomocí Testu pohádek a Defense Mechanism Manual.
This bachelor's thesis consists of scientific literature compilation and research design. At the beginning of the theoretical part, defense mechanisms are characterized together with their possible classifications. The next section describes various types of methods that are used for defense mechanism assessment. In the following, two methods for each of these types are mentioned in detail, together with research concerning their validity, if such exist. Besides that, more defense mechanism assessment methods, used for children, are mentioned. The next topics covered in this thesis are defense mechanism characteristics in school-age children and defense mechanism development. Results compiled from large body of research are mentioned in this section. In the final chapter a research design is presented. It concentrates on comparison of defense mechanism assessment using Fairy Tale Test and Defense Mechanism Manual.