Prostor města a místo bydliště očima dětí z Prahy-Kunratic
City Space and Place of Residence from the Eyes of Children from Praha-Kunratice
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55867Identifiers
Study Information System: 102173
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Referee
Drbohlav, Dušan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
27. 5. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
děti, kognitivní proces, mentální mapa, místo bydlištěKeywords (English)
children, cognitive process, mental map, place of residencePROSTOR MĚSTA A MÍSTO BYDLIŠTĚ OČIMA DĚTÍ Z PRAHY - KUNRATIC ABSTRAKT Cílem této diplomové práce je zachycení dětské percepce místa bydliště a způsobu, jakým jej využívají. Byly představeny některé kognitivní procesy v období dětství a na jejich základě se uskutečnil samotný výzkum, který probíhal na území městské části Praha - Kunratice a bylo k němu použito několik kvalitativních metod šetření. Pomocí zúčastněného a nezúčastněného pozorování byla potvrzena domněnka, že se děti ve svém místě bydliště pohybují mimo domov. Následovaly polostrukturované rozhovory s vybranou cílovou skupinou a tvorba mentálních map, do nichž dětští účastníci zakreslovali svoje představy, jak vnímají okolí svého domova. Své názory na místo bydliště děti poté ještě upřesnily v diskuzi. Analýza map proběhla formou komparace podle věku a pohlaví.
CITY SPACE AND PLACE OF RESIDENCE FROM THE EYES OF CHILDREN FROM PRAHA - KUNRATICE ABSTRACT The aim of this thesis is to capture children's perception of the place of residence and the way they use it. The actual research has been done based on introduced cognitive processes during childhood, took place in Praha - Kunratice and there were several quantitative methods of investigation used. Using the participating and non-participating observation confirmed the assumption that children in their place of residence engage in activities away from their home. The half-stuctured interviews with selected target groups and mental maps creating followed. The child participants were sketching their ideas about the surroundings of their home. There opinions were thereafter clarified in the discussion. The analysis of the mental maps was done by comparison of age and tender.