"Kamarádi na cestách": mediální image papeže Jana Pavla II. a jeho poselství hromadným sdělovacím prostředkům
"Friends in the Travels:" The Media Image of the Pope John Paul II. and His Message to the Mass Media
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55692Identifiers
Study Information System: 111796
Collections
- Kvalifikační práce [15754]
Author
Advisor
Referee
Kraus, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jan Pavel II, masová média, mediální obraz, římskokatolická církev, Světový den hromadných sdělovacích prostředků, tiskKeywords (English)
John Paul II, mass media, media image, Roman Catholic Church, World Communications Day, pressPapež Jan Pavel II., který stál v čele římskokatolické církve v letech 1978-2005, je považován za jednoho z nejvýznamnějších čelních představitelů této náboženské instituce. Velmi výrazná byla také jeho činnost v oblasti mediální komunikace, která je dodnes v mnoha ohledech považována za revoluční. Jan Pavel II. mimo jiné přímo vybízel k aktivnímu zapojení věřících do procesu mediální komunikace, zvyšování mediální gramotnosti, vzniku církevních sdělovacích prostředků a jejich spolupráci s veřejnoprávními či komerčními médii. Sám byl přitom ze strany žurnalistů velmi oblíbený. Tato diplomová práce s názvem "Kamarádi na cestách": mediální image papeže Jana Pavla II. a jeho poselství hromadným sdělovacím prostředkům se snaží zachytit přístup Svatého otce k masovým médiím a jejich aktivnímu využívání, jeho postřehy, které adresoval jak tvůrcům mediálních obsahů, tak jejich publiku, a analyzovat faktory, které vedly k papežovu úspěchu na poli mediální komunikace i jeho pozitivně vnímanému mediálnímu obrazu. Stěžejní část textu tvoří analýza papežských poselství ke Světovým dnům hromadných sdělovacích prostředků, z jejichž obsahu lze papežovy postoje k problematice médií velmi dobře vyčíst. Představeny jsou rovněž základní kontextové informace umožňující snazší vhled do tématu i zásadní mediální kroky,...
Pope John Paul II who led the Roman Catholic Church in the period of 1978-2005 is seen as one of the most influential top officials of this religious institution. His activity in the area of media communication was very conspicuous and has been considered to be revolutionary in many respects until today. Among other things, John Paul II directly encouraged the faithful to actively join the process of media communication, broadening media awareness, the rise of Church media channels as well as their active cooperation with public service or commercial media. Personally, he was very popular among the journalists. This master thesis under the title "Kamarádi na cestách": mediální image papeže Jana Pavla II. a jeho poselství hromadným sdělovacím prostředkům ("Friends in the Travels": The Media Image of the Pope John Paul II and His Message to the Mass Media)" attempts to track the approach of the Holy Father to mass media; his active use of mass media; observations addressed to media content creators as well as their target audience; as well as to analyse factors leading to the Pope's success in the field of media communication and his positively perceived media image. The central part of the text consists of an analysis of the Pope's messages on the occasions of World Communications Days. Their...