Předložky času v psaném projevu českých neslyšících
Time Prepositions in Writings of Czech Deaf
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54706Identifiers
Study Information System: 113644
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Richterová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
13. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Předložky, předložky času, psaná čeština neslyšících, neslyšící, chybaKeywords (English)
Prepositions, time prepositions, written Czech language of the Deaf, the Deaf, errorTato bakalářská práce se zabývá užíváním předložek času v psané češtině českých neslyšících. Teoretická část pojednává o povaze a klasifikaci českých předložek, a to především předložek s časovým významem, tak, jak je vykládá česká odborná jazykovědná literatura, a dále pojednává o rysech psané češtiny českých neslyšících, které souvisejí s užíváním předložek. Praktická část bakalářské práce obsahuje sondu zaměřenou na užívání předložek času v psaném projevu českých neslyšících, která zahrnuje analýzu testování úrovně užívání předložkových vazeb s časovým významem u neslyšících studentů střední školy pro sluchově postižené v Hradci Králové a analýzu textů neslyšících studentů středních škol pro sluchově postižené. Práce se opírá o českou i zahraniční odbornou literaturu týkající se daných témat a měla by být přínosem především pedagogům působícím v českých školách pro sluchově postižené.
The thesis deals with the written Czech language of the Czech Deaf, specifically with time prepositions in written Czech language of the Czech Deaf. The theoretical part of the thesis deals with feature and classification of Czech prepositions, especially time prepositions, based on Czech linguistic studies, and deals with attributes of written Czech language of the Czech Deaf related to use of prepositions. The practical part of the thesis includes research focused on usage of time prepositions in writings of the Czech Deaf and includes the analysis of qualities in the usage of prepositional phrases by the deaf students of secondary school for the hearing-impaired in Hradec Králové and analysis of written texts of Czech deaf students of secondary schools for the hearing-impaired. The thesis is based on Czech and foreign studies related to relevant topics and it should be a contribution to teachers who work in Czech shools for hearing-impared.