Faktory utváření vzdělanostních aspirací v České republice po roce 1989
Factors determining educational aspirations in the Czech Republic after 1989
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54696Collections
- Kvalifikační práce [19389]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vzdělanostní aspirace, vzdělanostní nerovnosti, kulturní kapitál, transformace, přístup k terciárnímu vzdělávání, sociální mobilita
Keywords (English)
educational aspirations, educational inequalities, cultural capital, transformation, access to tertiary education, social mobility
4 Abstrakt V bakalářské práci jsou popsány faktory, které se podílejí na tvorbě vzdělanostních aspirací po roce 1989. Faktory utváření vzdělanostních aspirací jsou zde identifikovány v kontextu proměn, kterými prošla Česká společnost v posledním čtvrtstoletí. Úvodní kapitoly jsou zaměřeny na historický kontext tvorby vzdělanostních aspirací. Faktory jsou zkoumány na třech úrovních: strukturální, individuální a kontextuální. Utvářející faktory jsou studovány pomocí dostupných studií z České republiky, pohled na jejich utváření je také obohacen o poznatky ze studií zahraničních. Práce dále obsahuje diskuzi nad poznatky a rešerši dostupných výzkumů, které přispívají k poznávání utvářejících faktorů vzdělanostních aspirací. Klíčová slova: Vzdělanostní aspirace, vzdělanostní nerovnosti, kulturní kapitál, transformace, přístup k terciárnímu vzdělávání, sociální mobilita
5 Abstract In the bachelor thesis are described factors, which take part in forming of educational aspirations after 1989. Forming factors of educational aspirations are identified in the context of changes, which were in the Czech society during the last 25 years. The opening chapters are focused on historical context of forming educational aspirations. Factors are examined on the three levels: structural, individual and contextual. Forming factors are studied by available researches from the Czech republic and the point of view of their forming is enriched by knowledge from foreign researches. The thesis contains discussion about findings and the search of available studies, which contribute to aknowledgement of forming factors of educational aspirations. Keywords: Educational aspirations, educational inequalities, cultural capital, transformation, access to tertiary education, social mobility