Show simple item record

"Dialect makes you smart". On the status of dialects in school lessons in the Free State of Bavaria.
"Dialekt bystří rozum". Používání dialektů při školním vyučování ve Svobodném státě Bavorsko.
dc.contributor.advisorBlahak, Boris
dc.creatorKolářová, Nina
dc.date.accessioned2017-05-16T02:38:37Z
dc.date.available2017-05-16T02:38:37Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/54539
dc.description.abstractCílem této bakalářské práce je ukázat, jak se v průběhu 20. století změnil společenský postoj k užívání dialektu ve veřejném prostoru Bavorska. Na příkladu jazykových zvyklostí při školním vyučování na státních školách má být zjištěno, v jakém poměru stojí v současnosti dialekt a spisovná mluva jakožto vyučovací řeč. V teoretické části práce bude nejprve poskytnut přehled odborné literatury, v níž se dialektologové a psycholingvisté vyjadřují k hodnotě ‚dvojjazyčnosti' (dialekt-spisovná mluva) u dětí. Jako další bude zkoumáno, jaké směrnice udávají oficiální bavorské učební osnovy k užívání a tematizaci dialektu při školním vyučování a do jaké míry jsou vyučujícími tyto předpisy ve skutečnosti dodržovány. V praktické části budou představeny výsledky samostatně provedeného výzkumu. K dispozici budou dva dotazníky: jeden pro vyučující na různých bavorských školách, druhý pro žáky těchto škol. Přitom bude srovnávána dialektologická situace na vesnici a ve (velko)městech. Při výzkumu bude použito sociolingvistické a komparativní metody.cs_CZ
dc.description.abstractThe goal of this bachelor's thesis is to show, how the social attitude towards the usage of dialects in public space in Bavaria changed during the 20th century. By the example of the language usage in school lessons at state schools shall be examined in which relation dialect and standard language as language of instruction and as lesson subject are nowadays. The theoretical part of the thesis is supposed to give an overview about academic literature in which dialectologists and psycholinguists comment on the value of 'bilingualism' (dialect-standard language) in infancy and of the so called 'inner multilingualism'. Moreover is to analyze which directives the official Bavarian curriculum state to the usage of dialects in school lessons and how far these rules in fact are followed by the teachers. In the practical part of the thesis the results of a self-executed research will be presented. There will be two questionnaires available, one for the teachers from different Bavarian schools, the second one for pupils attending these schools. There will also be a comparison of the dialectological situation on the countryside and in (big) cities. The method of the research will be sociolinguistic and comparative.en_US
dc.languageGermancs_CZ
dc.language.isode_DE
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectdialekt - spisovná mluva - Bavorsko - mateřská řeč - cizí řeč - školní vyučování - učební osnovy - učitel - žák - základní škola - reálná škola - gymnázium - vesnice - město - velkoměstocs_CZ
dc.subjectdialect - standard German - Bavaria - mother tongue - foreign language - school lesson -curriculum - teacher - pupil - primary school - vocational school - grammar school - village - city - big cityen_US
dc.title"Dialekt macht schlau". Zum Stellenwert der Dialekte im Schulunterricht des Freistaates Bayern.de_DE
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-05
dc.description.departmentInstitute of Germanic Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav germánských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId123590
dc.title.translated"Dialect makes you smart". On the status of dialects in school lessons in the Free State of Bavaria.en_US
dc.title.translated"Dialekt bystří rozum". Používání dialektů při školním vyučování ve Svobodném státě Bavorsko.cs_CZ
dc.contributor.refereeŠemelík, Martin
dc.identifier.aleph001594299
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGerman Language and Literatureen_US
thesis.degree.disciplineNěmecký jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csNěmecký jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enGerman Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této bakalářské práce je ukázat, jak se v průběhu 20. století změnil společenský postoj k užívání dialektu ve veřejném prostoru Bavorska. Na příkladu jazykových zvyklostí při školním vyučování na státních školách má být zjištěno, v jakém poměru stojí v současnosti dialekt a spisovná mluva jakožto vyučovací řeč. V teoretické části práce bude nejprve poskytnut přehled odborné literatury, v níž se dialektologové a psycholingvisté vyjadřují k hodnotě ‚dvojjazyčnosti' (dialekt-spisovná mluva) u dětí. Jako další bude zkoumáno, jaké směrnice udávají oficiální bavorské učební osnovy k užívání a tematizaci dialektu při školním vyučování a do jaké míry jsou vyučujícími tyto předpisy ve skutečnosti dodržovány. V praktické části budou představeny výsledky samostatně provedeného výzkumu. K dispozici budou dva dotazníky: jeden pro vyučující na různých bavorských školách, druhý pro žáky těchto škol. Přitom bude srovnávána dialektologická situace na vesnici a ve (velko)městech. Při výzkumu bude použito sociolingvistické a komparativní metody.cs_CZ
uk.abstract.enThe goal of this bachelor's thesis is to show, how the social attitude towards the usage of dialects in public space in Bavaria changed during the 20th century. By the example of the language usage in school lessons at state schools shall be examined in which relation dialect and standard language as language of instruction and as lesson subject are nowadays. The theoretical part of the thesis is supposed to give an overview about academic literature in which dialectologists and psycholinguists comment on the value of 'bilingualism' (dialect-standard language) in infancy and of the so called 'inner multilingualism'. Moreover is to analyze which directives the official Bavarian curriculum state to the usage of dialects in school lessons and how far these rules in fact are followed by the teachers. In the practical part of the thesis the results of a self-executed research will be presented. There will be two questionnaires available, one for the teachers from different Bavarian schools, the second one for pupils attending these schools. There will also be a comparison of the dialectological situation on the countryside and in (big) cities. The method of the research will be sociolinguistic and comparative.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV