Situacionistický pokus o znovuoživení avantgardního projektu - jeho kořeny, cíle a úskalí
Situationist attempt of a revival of the project of the avant-garde - its roots, goals and difficulties
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54310Identifiers
Study Information System: 94030
CU Caralogue: 990016257070106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Ševčík, Miloš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Guy DebordKeywords (English)
Guy DebordZáměrem naší práce je postihnout tvorbu a myšlení Guye Deborda a s ním spjaté umělecké skupiny Situacionistická internacionála. V úvodu se zaměříme na filozofické kořeny, které stály v pozadí nejvýznamnější Debordovy teoretické práce nazvané Společnost spektáklu. V hlavní části práce se věnujeme způsobu, jakým situacionisté rozvinuli odkaz meziválečných avantgard. Zasazujeme ho do dobového kontextu ve světě umění a ukazujeme, jaké aspekty dadaismu a surrealismu byly pro tvorbu situacionistů klíčové. V závěru práce potom kriticky analyzujeme hlavní příčiny neúspěchu situacionistického projektu, přičemž za nejdůležitější z nich považujeme až příliš příkré odmítání jakékoli formy distance ze strany situacionistů.
This thesis focuses on the work and thoughts of Guy Debord and with him associatedart group called Situationist International. In the begining we focus on the philosophical roots behind the most important of Debord's books - The Society of the Spectacle. In the main part of our thesis we deal with the way in which the situationists elaborated the legacy of the interwar avant- gardes. We put it in the context of the world of art at that time and show what aspects of dadaism and surrealism were crucial for the situationist production. In the end we analyze in a critical way the main reasons of the situationist failure. The most improtant of them is for us their strict refusal of any form of distance.