"Faces of the Victorian Double: Development of the Doppelganger in the British Literature of the Nineteenth Century"
"Vývoj fenoménu dvojnictví ve viktoriánské literatuře".
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54132Identifiers
Study Information System: 130790
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Wallace, Clare
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
16. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
doppelgänger, dvojník, dvojnictví, 19. století, anglická literatura, Stevenson, Wilde, Hogg, Wells, Conrad, StokerKeywords (English)
doppelgänger, double, duality, nineteenth century, fin-de-siècle, English literature, Stevenson, Wilde, Hogg, Wells, Conrad, StokerOdpověď na otázku, proč se doppelgänger, čili fenomén dvojnictví, těšil na sklonku devatenáctého století takové popularitě, je třeba hledat jednak v sociálním klimatu doby a jednak ve zrodu psychologie. První psychologové, a jejich předchůdci, vyznavači biomagnetismu, významně přispěli k formulaci teorií o potlačované složce osobnosti, podvědomí, a jejím komplikovaném vztahu k vědomí. Doppelgänger je téměř vždy spojený s potlačením některé složky osobnosti, obvykle v důsledku požadavků a očekávání ze strany společnosti. Doppelgänger je proto pevně svázán s prostředím, které mu dává vzniknout, odráží je a toto prostředí odráží jeho samotného. Doppelgänger není ani tolik literární postavou, jako spíše intenzivním dialektickým vztahem mezi dvěma složkami osobnosti. Doppelgänger může figurovat coby prostředek útěku před svědomím, které je samo o sobě společenským konstruktem. Jak Jekyll, tak Dorian jsou si plně vědomi příležitostí, které jim alter ego skýtá, a jsou díky němu s to ignorovat diktát veřejného mínění a dalších institucí (například právního systému), jejichž cílem je udržovat ve společnosti určitý stupeň konformity. Doppelgänger jim umožňuje realizovat podvědomé ambice. Doppelgänger je většinou, i když ne vždy, výtvorem, a proto je užitečné jej posuzovat i v kontextu díla a umělce. Práce zmiňuje...
English abstract To understand why the doppelgänger, or the phenomenon of double personality, developed such literary presence in the fin-de-siècle Victorian Britain we must look to the dramatic social changes which had taken place since the beginning of the Industrial Revolution, as well as to the nascent science of psychology and its preoccupation with the subconscious in relation to consciousness. The doppelgänger typically emerges where one component of personality is suppressed due to supra-individual requirements and expectations. The doppelgänger is, therefore, closely linked to its environment. It is not so much a literary figure as an intense dialectical relationship between two sides of personality. The doppelgänger frequently constitutes a flight from the conscience, which in itself is a social construct. Both Dr Jekyll and Dorian Gray are fully conscious of the possibilities open to them through their alter egos - they may ignore the dictates of the public opinion as well as other institutions whose goal is effect a certain degree of conformity in society. The doppelgänger enables the subject to realise its unconscious ambitions. The doppelgänger may also be analysed in the context of the artist and their creation. Dorian Gray, Lord Henry Wotton, Basil Hallward and Dorian's portrait, leaving aside...