Příběhy přírodovědného nadání - kvalitativní studie vývoje nadaných mladých dospělých
Tales of scientific talent - a qualitative study of the development of gifted young adults
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54107Identifiers
Study Information System: 120660
Collections
- Kvalifikační práce [19101]
Author
Advisor
Referee
Rendl, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
nadání, talent, vývoj, kvalitativní studieKeywords (English)
giftedness, talent, development, qualitative studyPředmětem bakalářské práce je vhled do problematiky nadaných studentů, konkrétně se zaměřuje na specifičtější oblast přírodovědného nadání. Jedná se o kvalitativní studii a z toho důvodu čítá výzkumný vzorek pouhé čtyři jedince. Použita je metoda případové studie, prostřednictvím které jsou detailně analyzovány konkrétní případy. V teoretické části se zaměřuji na představení základních východisek týkajících se tématu nadání. Na tato teoretická východiska navazuje empirická část. V té jsou zpracovány výpovědi jednotlivých studentů a studentek nadaných v oblasti přírodních věd, kteří vyprávějí vlastní dosavadní životní příběh. Cílem práce je analyzovat faktory, které mohou utvářet vývoj nadaných mladých dospělých projevujících v některé oblasti přírodní vědy výjimečné nadání. Dalším stanoveným cílem je popsat jaký význam může získávat nadání v jejich životě a jaká je jejich perspektiva budoucnosti v oblasti jejich nadání.
The present bachelor's thesis focuses on the problems of gifted students, specifically on the students gifted in natural sciences. Methodologically, it represents a qualitative multiple-case study in which I explored in detail educational careers of four cases, i.e. individual students gifted in science. In the theoretical part, I introduced the basic concepts and theories of giftedness. In the following empirical part I conducted semi-structured interviews with the participants which were subsequently processed by thematic analysis. The main goal of the study is to analyze the factors that may shape the development of the scientific talent. I strive to understand the meaning, which the talent acquired in the lives of researched individuals and how it influenced their perspective of their future professional careers.