Životní hodnoty české společnosti optikou Schwartzovy metody
Life values of the Czech society using Schwartz Value Inventory
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53805Identifiers
Study Information System: 128778
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
29. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hodnotové orientace, Schwartz, Portrait Value Survey, European Social Survey, česká společnostKeywords (English)
Values Orientation, Schwartz, Portrait Value Survey, European Social Survey, Czech societyDiplomová práce se zabývá tématem měření celospolečenských hodnot podle teorie a metody Shaloma Schwartze. Je představen pojem hodnot a jeho místo v sociologii, dále je nastíněn vývoj Schwartzovy teorie a metody, jsou představeny její druhy. Pomocí metody Portrait Value Survey na základě dat z výzkumu European Social Survey jsou měřeny hodnoty české společnosti a to pomocí korelačních a regresních analýz základních deseti hodnot s vybranými popisnými proměnnými - věkem, pohlavím, vzděláním a politickou orientací. Výsledky nevykazují výraznější odchylky od očekávaného uspořádání, zejména v souvislosti s genderovým a věkovým rozdělením jsou hodnoty spíše tradiční. Hodnoty jednotlivců se mění v čase a v závislosti na uvedených faktorech.
The diploma thesis deals with the topic of measuring society-wide values according to the theory and method designed by Shalom Schwartz. The concept of values and its place in sociology is introduced, the development of Schwartz' theory and method is outlined and its varieties presented. Using the Portrait Value Survey Method, which is based on the data from the European Social Survey, the values of the Czech society are measured. This is carried out by the means of correlation and regression analyses of ten basic values with chosen descriptive variables - age, gender, education and political orientation. The results of the study does not show any significant deviations from the anticipated outcome, the values are quite traditional especially in connection with the gender and age differentiation. The values of individuals change in time and are dependent on the above mentioned factors.