Efficiency Analysis of Grammar Schools in the Czech Republic
Analýza efektivity gymnázií v České republice
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53493Identifiers
Study Information System: 124796
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Rusnák, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Efektivita, gymnázia, DEA, SFAKeywords (English)
Efficiency, grammar schools, DEA, SFATato práce si klade za cíl zhodnotit technickou efektivitu gymnázií v České republice. Ana- lyzujeme vzorek 263 gymnázií (z celkového počtu 362) a používáme data o studentech, kteří odmaturovali v roce 2012. Volíme dvoufázový přístup k analýze efektivity. Nejprve získáme pomocí obálkové metody dat skóre efektivity za různých předpokladů o výnosech z rozsahu. Zjišt'ujeme, že gymnázia v průměru dosahují 92% efektivity za předpokladu proměnlivých výnosů z rozsahu. V druhé fázi se snažíme pomocí Tobitova regresního modelu vysvětlit efektivitu pomocí dalších charakteristik školy a oblasti, ve kterém se škola nachází. Došli jsme k závěru, že procento studentek, velikost školy a procento studentů víceletých gymnaziálních oborů má kladný vliv na efektivitu. Naopak, školy, které kromě gymnaziálních studijních oborů nabízejí navíc odborně zaměřené obory zakončené maturitní zkouškou, dosahují nižší efek- tivity. Nepotvrdilo se, že by procento kvalifikovaných učitelů, plat učitelů, státní/soukromý charakter školy či velikost města, ve kterém se škola nachází, měly vliv na efektivitu školy. 1
This thesis aims to assess the technical efficiency of grammar schools in the Czech Republic. We analyze a sample of 263 grammar schools (out of 362) and use data of cohort that graduated in 2012. We adopt a two-stage approach to efficiency analysis. In the first stage, efficiency scores are obtained through the data envelopment analysis under different returns to scale assumptions. The average efficiency of Czech grammar schools is 92% if variable returns to scale are considered. In the second stage, the efficiency is related to school and environmental characteristics using a Tobit regression. Our results suggest that the percentage of female students has a positive effect on efficiency as well as the school size and the share of students attending the 6 or 8 year study program. On the contrary, schools offering a vocational program along with a grammar school program are found to be less efficient. We have not found evidence that the share of not qualified teachers, yearly salary per teacher, state/private status, size of the town in which a school is located or any other environmental variable affect efficiency. 1