Show simple item record

Analýza efektivity gymnázií v České republice
dc.contributor.advisorŠťastná, Lenka
dc.creatorČervenková, Kateřina
dc.date.accessioned2020-02-14T13:21:43Z
dc.date.available2020-02-14T13:21:43Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/53493
dc.description.abstractThis thesis aims to assess the technical efficiency of grammar schools in the Czech Republic. We analyze a sample of 263 grammar schools (out of 362) and use data of cohort that graduated in 2012. We adopt a two-stage approach to efficiency analysis. In the first stage, efficiency scores are obtained through the data envelopment analysis under different returns to scale assumptions. The average efficiency of Czech grammar schools is 92% if variable returns to scale are considered. In the second stage, the efficiency is related to school and environmental characteristics using a Tobit regression. Our results suggest that the percentage of female students has a positive effect on efficiency as well as the school size and the share of students attending the 6 or 8 year study program. On the contrary, schools offering a vocational program along with a grammar school program are found to be less efficient. We have not found evidence that the share of not qualified teachers, yearly salary per teacher, state/private status, size of the town in which a school is located or any other environmental variable affect efficiency. 1en_US
dc.description.abstractTato práce si klade za cíl zhodnotit technickou efektivitu gymnázií v České republice. Ana- lyzujeme vzorek 263 gymnázií (z celkového počtu 362) a používáme data o studentech, kteří odmaturovali v roce 2012. Volíme dvoufázový přístup k analýze efektivity. Nejprve získáme pomocí obálkové metody dat skóre efektivity za různých předpokladů o výnosech z rozsahu. Zjišt'ujeme, že gymnázia v průměru dosahují 92% efektivity za předpokladu proměnlivých výnosů z rozsahu. V druhé fázi se snažíme pomocí Tobitova regresního modelu vysvětlit efektivitu pomocí dalších charakteristik školy a oblasti, ve kterém se škola nachází. Došli jsme k závěru, že procento studentek, velikost školy a procento studentů víceletých gymnaziálních oborů má kladný vliv na efektivitu. Naopak, školy, které kromě gymnaziálních studijních oborů nabízejí navíc odborně zaměřené obory zakončené maturitní zkouškou, dosahují nižší efek- tivity. Nepotvrdilo se, že by procento kvalifikovaných učitelů, plat učitelů, státní/soukromý charakter školy či velikost města, ve kterém se škola nachází, měly vliv na efektivitu školy. 1cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectEfficiencyen_US
dc.subjectgrammar schoolsen_US
dc.subjectDEAen_US
dc.subjectSFAen_US
dc.subjectEfektivitacs_CZ
dc.subjectgymnáziacs_CZ
dc.subjectDEAcs_CZ
dc.subjectSFAcs_CZ
dc.titleEfficiency Analysis of Grammar Schools in the Czech Republicen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-17
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId124796
dc.title.translatedAnalýza efektivity gymnázií v České republicecs_CZ
dc.contributor.refereeRusnák, Marek
dc.identifier.aleph001600722
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce si klade za cíl zhodnotit technickou efektivitu gymnázií v České republice. Ana- lyzujeme vzorek 263 gymnázií (z celkového počtu 362) a používáme data o studentech, kteří odmaturovali v roce 2012. Volíme dvoufázový přístup k analýze efektivity. Nejprve získáme pomocí obálkové metody dat skóre efektivity za různých předpokladů o výnosech z rozsahu. Zjišt'ujeme, že gymnázia v průměru dosahují 92% efektivity za předpokladu proměnlivých výnosů z rozsahu. V druhé fázi se snažíme pomocí Tobitova regresního modelu vysvětlit efektivitu pomocí dalších charakteristik školy a oblasti, ve kterém se škola nachází. Došli jsme k závěru, že procento studentek, velikost školy a procento studentů víceletých gymnaziálních oborů má kladný vliv na efektivitu. Naopak, školy, které kromě gymnaziálních studijních oborů nabízejí navíc odborně zaměřené obory zakončené maturitní zkouškou, dosahují nižší efek- tivity. Nepotvrdilo se, že by procento kvalifikovaných učitelů, plat učitelů, státní/soukromý charakter školy či velikost města, ve kterém se škola nachází, měly vliv na efektivitu školy. 1cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims to assess the technical efficiency of grammar schools in the Czech Republic. We analyze a sample of 263 grammar schools (out of 362) and use data of cohort that graduated in 2012. We adopt a two-stage approach to efficiency analysis. In the first stage, efficiency scores are obtained through the data envelopment analysis under different returns to scale assumptions. The average efficiency of Czech grammar schools is 92% if variable returns to scale are considered. In the second stage, the efficiency is related to school and environmental characteristics using a Tobit regression. Our results suggest that the percentage of female students has a positive effect on efficiency as well as the school size and the share of students attending the 6 or 8 year study program. On the contrary, schools offering a vocational program along with a grammar school program are found to be less efficient. We have not found evidence that the share of not qualified teachers, yearly salary per teacher, state/private status, size of the town in which a school is located or any other environmental variable affect efficiency. 1en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV