Fundamentální malba: Vznik, charakteristika, kořeny a význam
Fundamental Painting: Birth, Characteristics, Formal Roots and Significance
dissertation thesis (DEFENDED)

Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53219Identifiers
Study Information System: 103701
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Wittlich, Petr
Valoch, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Visual Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
17. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Nepředmětná malba, Monochromní malba, Minimalistická malba, Malba 70. letKeywords (English)
Non-Objective Painting, Monochromatic Painting, Minimal Painting, Painting in the 70sNázev práce: Fundamentální malba Autor: Claudia Rajlich Katedra / Ústav: Ústav dějin umění Vedoucí disertační práce: Prof. PhDr. Vojtěch Lahoda, CSc. Abstrakt: Tato disertační práce se pokouší vymezit fundamentální malbu - termín vytvořený pro směr, který byl definován kurátory amsterdamského Stedelijk Musea formou výstavy vybraných 18 umělců různých národností v roce 1975. Stejně jako výstava Fundamental Painting chce tato stejnojmenná práce objasnit specifický nový druh malby sedmdesátých let, který je "reflexí na základy malby."1 Výstava byla postavena na dílech čtyř amerických minimalistických malířů, kteří tvoří jádro fundamentální malby. O práci těchto malířů bylo až dosud napsáno bezpočet studií a textů. Tato disertace se zaměřuje na evropskou část této - jak to kurátoři nazvali - "společné mentality", která zůstává dodnes neprozkoumaná. Naším cílem je formulovat, co fundamentální malba je, jak vznikla a jestli opravdu existuje. Výzkum je omezen jen na umělce, kteří byli na výstavě zastoupeni, i když podle našich závěrů by někteří měli být nahrazeni jinými. Důkaz o nové malbě sedmdesátých let je podán na základě historických faktů, kritických analýz textů a prohlášení umělců, ale především na nepopiratelné dokumentaci formou děl samotných. Existence fundamentální malby je prokázána, podrobně...
Title: Fundamental Painting Author: Claudia Rajlich Department: Institute of Art History Supervisor: Prof. PhDr. Vojtěch Lahoda, CSc. Abstract: This dissertation wishes to define fundamental painting - a term which was coined and a current which was defined by the Stedelijk Museum in Amsterdam in the form of a show of 18 artists of different nationalities in 1975. Like the show, it wishes to give a clear view of a specific new kind of painting of the 1970s, which is "a reflection on the foundations of painting."1 The core of Fundamental Painting is formed by the four painters of American Minimal Art and the show based on a text concerning their work (upon which innumerable texts have been written since). This dissertation focuses on the European part of this "common mentality" as the curators call it, which remains unresearched until today. Its scope is to define: What was it, where did it come from and was it at all? The research is limited to artists in the show (although we conclude that a few should be replaced by others), historical evidence concerning new painting in the 1970s, the critical analysis of texts, artists statements and, above all, the undeniable documentation in the form of the body of works themselves. The existence of Fundamental Painting is proven, its characteristics determined in...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Michael Rittstein a jeho ateliér Malba III na pražské AVU
Defence status: DEFENDEDHeřmánková, Klára (Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, 2023)Date of defense: 20. 6. 2023The aim of the bachelor's thesis is the stuido Painting III of the Academy of Fine Arts in Prague in the years when it was under the leadership of Michael Rittstein, 2001-2018. The work focuses on Michael Rittstein as an ... -
Hrob, náhrobek, hřbitov. Okruh motivů v českém malířství 19. století
Defence status: DEFENDEDKučerová, Anežka (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 14. 9. 2017(in English) This thesis called Grave, Tombstone, Graveyard. The Range of Motifs of the Czech Painting of the 19th Century is based on the analysis of paintings, drawings and graphics made by Czech authors throughout the ... -
Organická kompozice v abstraktním malířství, literatuře a hudbě 20. století
Defence status: DEFENDEDMücková, Kristýna (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010)Date of defense: 23. 9. 2010Magisterská diplomová práce "Organická kompozice v abstraktním malířství, literatuře a hudbě 20. století" si klade za cíl formou výkladu zmapovat postupný proces osvobozování výrazových prostředků v malířství, literatuře ...