Analýza komunikace kampaní proti kouření
The analysis of communication of campaigns against smoking
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52708Identifiers
Study Information System: 125603
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Baslarová, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
26. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kouření, protikuřácká politika, kampaň, tabákový průmysl, zdraví, návyky, zákonKeywords (English)
Smoking, anti-smoking politics, campaign, tobacco industry, health, habits, lawObsahem diplomové práce na téma "Analýza komunikace protikuřáckých kampaní" je jednak představení problematiky sociálních kampaní, jejich marketingového významu a také důležitých prvků a aspektů, které jsou pro ně typické, ale také seznámení s tabákovou politikou v České republice a s prostředím, ve kterém se pohybujeme. Další podstatnou součástí práce jsou konkrétní kampaně a protikuřácké projekty, které již byly buď v České republice, nebo v jiných státech realizovány, a také analýza jejich komunikace a zdůraznění hlavních prvků a forem, které jsou v kampaních využívány. Následně je představen vlastní výzkum, který byl proveden prostřednictvím dotazníkového šetření a kterého se účastnilo celkem 256 respondentů. Jeho hlavním cílem bylo zjistit postoje a názory české veřejnosti na protikuřáckou politiku, vlastní zkušenosti respondentů s konkrétními kampaněmi a vnímání politiky i celkové konzumace tabákových výrobků v ČR. Z výzkumu vyplynuly zajímavé závěry, celkově lze shrnout, že respondenti nepovažují protikuřáckou politiku v ČR za příliš intenzivní, účinkům protikuřáckých kampaní také nedůvěřují a ocenili by drsnější a naturalističtější reklamy a záběry a také přísnější pravidla pro užívání tabáku a cigaret.
The content of the Diploma "Analysis of Communication Anti-Smoking Campaigns" is firstly the introduction of the issue of social campaigns, its marketing principle and also important elements and aspects which are typical for these campaigns. There is also the presentation of tobacco policy in the Czech Republic and the environment in which we operate. Another important part of the Diploma shows the specific anti-tobacco campaigns and projects that have been realized both in the Czech Republic and the other states and presents analysis of their communication and the key elements and forms which are used in campaigns. Then there is presented a research, which was conducted through a questionnaire and which was answered by 256 respondents. Its main objective was to determine the attitudes and opinions of Czech public towards antismoking policies, their personal experience with specific campaigns and also the perception of policy and consumption of tobacco in the country. Many interesting results emerged from the research. Most of the respondents do not consider anti- smoking policy in the Czech Republic too intense, they also do not trust the effects of anti- smoking campaigns, and they would appreciate harsher and more naturalistic advertising and stricter rules on the use of tobacco and cigarettes.