Transformace mediálního impéria VICE v kontextu globálních změn mediálního prostředí
Transformation of VICE media company in the context of global changes in the media environment
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52499Identifiers
Study Information System: 103712
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Turek, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
18. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato bakalářská práce se zabývá postupnou transformací americké mediální společnosti VICE média z marginálního zájmového periodika ve významnou globální mediální korporaci. V rámci případové studie v práci popisuji, jak na sebe navazovali jednotlivé fáze této transformace a jak celková změna organizace společnosti ovlivňuje mediální obsah produkovaný touto společností . V práci se věnuji i novým marketingovým metodám, která společnost uplatňuje, především pak jejich provázanosti s tvorbou obsahu. Cílem práce je popsat mechanismy, které stojí za úspěšnou expanzí značky VICE média. Jelikož tato transformace nemohla proběhnout bez hlubší proměny globálního publika, na které společnost cílí a jímž je současná mladá generace, věnuji se i popisu fenoménů tzv. Generace X a následné Generace Y. Tato transformace se děje na pozadí hlubších proměn globálního mediálního prostředí, které pozorujeme od nástupu internetu, práce se tedy věnuje i tomuto významnému fenoménu. V závěru práce popisuji fungování české pobočky tohoto média.
The thesis deals with the gradual transformation of the American media company VICE media, originally a magazine of marginal interest, into a major global media corporation. The case study describes sequentially each stage of such transformation and describes how the overall change in the company's organization influences the media content produced by the company. The thesis also deals with the aspect of mutual relationship of the marketing section of the media, the target group and the content. The aim of the thesis is to describe the mechanisms behind the recent successful expansion of the brand VICE media. Since this transformation could not take place without deeper changes in global audience, which is company's target group, especially the current young generation, I am also describing phenomenon of so-called Generation X and Generation Y. Regarding the fact, that this whole transformation is happening on the background of more essential changes in the whole media landscape after the dot.com revolution, these aspects are being discussed as well. Towards the end I am focusing on the operation of the Vice Czechoslovakia branch of the media.