Suburbanizace a její dopady na sociální prostředí (v kontextu s přijímáním dětí k předškolnímu vzdělávání)
Suburbanisation and its impacts on social environment (in context with accepting children to pre-school education)
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52404Identifiers
Study Information System: 133044
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Suburbanizace je problém globální. Nesouvisí jen s místními poměry jednotlivých územních celků, ale je to situace prolínající se celou republikou. Na toto téma jsem nahlédla z pohledu velkoměst, měst, menších obcí a jednotlivých městských částí (satelitů). Sociální kontext, který se zde objevuje, nepopiratelně otevřel prostor pro problematiku školství jako takového, předškolní z toho samozřejmě nevyjímaje. Suburbanizace tedy nepochybně ovlivňuje postavení škol v obcích a městech. Ve své BP jsem zkoumala, zda je možné kritéria pro přijímání dětí přizpůsobit zájmům, možnostem a potřebám měst a obcí jako zřizovatelů a do jaké míry je legitimní vůli zřizovatele uplatňovat při nastavování kritérií pro přijímání dětí. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy opakovaně zjišťuje, že někteří zřizovatelé zasahují do přijímacího řízení, zejména stanovením kritérií k přijímacímu řízení. O přijetí k předškolnímu vzdělávání však rozhoduje ředitel mateřské školy - při tomto rozhodování je nezávislý, a proto není možné, aby měla kritéria vydaná orgány zřizovatele právně závazný charakter. Pouze ředitel je subjektem, který ve smyslu školského zákona rozhoduje o přijetí a je za toto rozhodnutí odpovědný (i z hlediska případné diskriminace).
Suburbanization is a global problem. It is not only related to local conditions of individual territorial units, but this situation is pervading the entire country.I looked at this topic in the perspective of cities, towns, small villages and individual boroughs (satellites). Social context, which appeared here, undeniably opened space for issues such as education, of course including the pre-school one. Suburbanization thus clearly affects the status of schools in villages and towns. In my thesis I examined, whether it is possible to adapt criteria for admission of children to interests, abilities and needs of cities and towns, who are the founders, and to what extent it is legitimate to apply the will of the founder while setting criteria for the admission of children. The Ministry of Education, Youth and Sports has repeatedly found that some founders interfere in the admission process, in particular criteria for admission procedure. The admission to pre-school education is decided by the kindergarten - this decision is independent, and therefore it is not possible that the criteria issued by the authorities of the founder should be legally binding. Only the headmaster is the body who decides within the meaning of the Education Act, and who is also responsible for this decision (in terms of...